„Werk ACM scheelt consument 790 miljoen euro”
Nederlandse consumenten zijn afgelopen jaar in totaal zo’n 790 miljoen euro goedkoper uit geweest door het werk van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Per huishouden komt dat neer op gemiddeld ruim 112 euro, heeft de toezichthouder zelf uitgerekend voor de publicatie van zijn jaarverslag.
De ACM pakt naar eigen zeggen vooral marktproblemen aan die grote schade veroorzaken voor consumenten. Zo is afgelopen jaar meerdere keren opgetreden tegen webwinkels om er bijvoorbeeld voor te zorgen dat mensen hun geld terugkrijgen bij annulering. Ook begon de ACM een offensief tegen kartelafspraken, onder andere in de haven- en transportsector.
In totaal werd voor 3,3 miljoen euro aan boetes opgelegd en via loket ConsuWijzer werden 57.000 telefoontjes en e-mails van consumenten beantwoord.
Een jaar eerder was het voordeel voor consumenten overigens nog groter. In 2015 ging het volgens een eerdere berekening van de ACM zelfs om circa 1,3 miljard euro. De organisatie claimt er ook voor verantwoordelijk te zijn dat energie- en telecomrekeningen niet te hoog uitvallen.