BDU ziet brood in huis-aan-huisbladen van TMG
Het Barneveldse bedrijf BDUmedia heeft 47 huis-aan-huisbladen, hoofdzakelijk uit Noord-Holland, overgenomen van de Telegraaf Media Groep (TMG). „We denken dat wij deze titels meer levensvatbaar kunnen maken”, zegt BDU-woordvoerder Marnix Kreyns.
Waarom denkt u dat de BDU wel lukt wat TMG niet kon?
„Daarvoor hebben we een aantal mogelijkheden. Allereerst onze lokale formule. We steken heel sterk in op het nieuws uit de plaats waar het blad zijn verspreidingsgebied heeft. Een tweede punt is ons organisatiemodel. Wij werken met kleine redacties waarbij veel berichten worden ingekocht van zzp’ers, persagentschappen en externe fotografen. Tot slot kunnen we door schaalvergroting onze kosten verlagen.”
Hoe sterk is die schaalvergroting?
„We hebben nu dertig huis-aan-huisbladen. Daar komen er 47 bij. Die gaan we op dezelfde manier organiseren als de bladen die we al hebben.”
Is dit voor u ook interessant als drukorder?
„Natuurlijk speelt dat mee. We hebben twee rotatiepersen. Wanneer die bladen erbij komen, wordt het daarop erg vol. Maar dat is goed, op die manier worden de persen efficiënt gebruikt.”
Je hoort de laatste jaren veel kritiek op de regionale pers. Vroeger zat bij elke gemeenteraadsvergadering een journalist, nu nauwelijks nog.
„Inderdaad, maar daar zetten wij nu juist extra op in. Wij vinden het belangrijk dat de gemeentepolitiek kritisch wordt gevolgd.”
Hoe is dat te rijmen met het bericht dat er van de 107 TMG-arbeidsplaatsen 32 vervallen?
„Voor een deel komt dat doordat wij in sommige plaatsen met TMG-bladen ook al met eigen huis-aan-huisbladen zitten, zoals in Hoofddorp en Leiden. We voegen dan de beide bladen samen en kunnen met een kleinere redactie verder. Daarnaast besteden we meer redactioneel werk uit. We kunnen dan hetzelfde werk doen met minder mensen in vaste dienst.”
In hoeverre speelt internet bij dit alles een rol?
„Een heel belangrijke. Bij ons heeft elk plaatselijk blad een eigen site met daarop de complete inhoud van de papieren krant plus extra informatie. We weten dat al onze sites vaak bezocht worden. De huis-aan-huisbladen van TMG hebben geen eigen sites. Daar valt dus winst te maken.”
Huis-aan-huisbladen hebben geen abonnees. U moet het dus helemaal van de adverteerders hebben.
„Ja, daarom is het belangrijk om redactioneel sterke titels te hebben, die –zoals uit onderzoek blijkt– door de lezers gewaardeerd worden. Voor adverteerders is ook het digitale bereik belangrijk. Dat kunnen we zeker bij de TMG-bladen nog flink vergroten.”
Van 30 naar 77, dat is een hele klus. Hoe snel denkt u dat voor elkaar te krijgen?
„Wat de technische overgang betreft, denken we dat in drie maanden te kunnen doen. We starten met de bladen in de regio’s Leiden en Haarlem. Als de ondernemingsraad van TMG akkoord gaat, beginnen we in mei. Na die drie maanden gaan we verder met het restylen van de bladen, het bouwen van de websites enzovoorts.”