Docenten dovenschool zien toespelingen niet
Docenten van de dovenschool van de Effatha Scholengemeenschap in Zoetermeer beheersen gebarentaal onvoldoende om seksuele toespelingen tussen leerlingen op te merken.
De grenzen op dit gebied zijn niet duidelijk en deskundigheid om goede seksuele voorlichting te geven ontbreekt. Dat blijkt uit een onderzoek van Transact, het landelijk expertisecentrum over seksueel geweld, op deze school.
Eind oktober deed een 14-jarige leerlinge van de praktijkopleiding van de school in Zoetermeer aangifte van seksueel misbruik door elf medeleerlingen. Voor de Effatha Guyot Groep, waar de school onder valt, was dit aanleiding Transact om een onderzoek te vragen. De instelling kijkt nu nog op de twaalf andere scholen van de groep hoe het daar gesteld is met de seksuele omgang, zei H. Bakker, voorzitter van de raad van bestuur van de Effatha Guyot Groep vrijdag.
Dove kinderen krijgen door problemen in de communicatie de grenzen tussen goed en fout minder duidelijk mee dan horende kinderen, legt Bakker uit. Ze missen de nuances waardoor ze bepaalde grenzen eerder overschrijden. Hij wil nu precies weten in hoeverre ook andere scholen binnen de Effatha Guyot Groep tekortschieten op dit terrein. „De onderste steen moet boven.”
De school in Zoetermeer gaat duidelijker grenzen stellen en de leraren krijgen training in het omgaan met seksualiteit onder leerlingen. Het niveau waarop docenten gebarentaal beheersen, wordt opgekrikt.