Opta zet bestrijding van spam hoog op de agenda
De Opta zet dit jaar hoog in op de bestrijding van spam, ongewenste berichten via de e-mail. De toezichthouder van de post- en telecommarkt overlegt met andere Europese toezichthouders om het spamprobleem op te lossen.
Het is de bedoeling om op korte termijn ook met de toezichthouders in de Verenigde Staten te spreken, zei Opta-voorzitter J. Arnbak vrijdag bij de publicatie van het jaarverslag.
In de nieuwe Telecommunicatiewet, die op korte termijn van kracht wordt, heeft de Opta meer bevoegdheden om spam aan te pakken. „Toch blijft het een probleem, omdat de meeste spam niet uit Nederland komt”, aldus Arnbak. Hij verwacht dat het tegengaan van spam hoog op de Europese agenda komt als Nederland in de tweede helft van dit jaar voorzitter van de Europese Unie is.
De diverse toezichthouders wereldwijd bestuderen momenteel verschillende modellen om spam tegen te gaan. Voorbeelden daarvan zijn het vragen van een kleine vergoeding per verzonden bericht of een borgsom. „Momenteel is het verzenden van e-mails gratis, als er een kleine vergoeding wordt gevraagd per verzonden e-mail is het al een stuk minder rendabel”, zei Arnbak. Ook het vragen van een borgsom is een mogelijkheid. Als er veel klachten komen over een afzender, wordt de borgsom verbeurd.
Arnbak vindt het interessante initiatieven, maar rekent op korte termijn niet op een afname van het aantal spamberichten. Momenteel bevat ongeveer de helft van alle e-mails ongewenste reclame. Naar verwachting zal dat alleen nog maar toenemen.
Uit het jaarverslag van de Opta blijkt verder dat het gebruik van mobiele telefoons vorig jaar fors is gestegen. In totaal worden in Nederland 13,2 miljoen mobieltjes actief gebruikt. Dat is ruim 1 miljoen meer dan het jaar daarvoor.
De grootste aanbieders van mobiele telefonie, KPN en Vodafone, verloren marktaandeel ten opzichte van de kleinere aanbieders. Vooral T-Mobile won klanten, waardoor het de nummer-3-positie op de markt heeft versterkt. De groei ontstaat, behalve door nieuwe klanten, ook doordat mensen meer dan één mobiele telefoon hebben.
KPN had eind vorig jaar 5,2 miljoen klanten. Dat komt overeen met een marktaandeel van 39 procent. Eind 2002 was dat 41,8 procent. Het marktaandeel van Vodafone nam af van 27,1 naar 24,4 procent. De drie kleinere aanbieders Orange, Telfort en T-Mobile wonnen klanten en marktaandeel.
De tarieven voor mobiel telefoneren zijn in Nederland volgens de Opta relatief laag. Het versturen van een sms-bericht is volgens de toezichthouder echter duur in vergelijking met andere Europese landen. Het verzenden van een kort tekstbericht kost hier gemiddeld 23 cent, in veel andere landen is dat tussen de 5 en de 15 cent.