Economie

Recessie treft jongeren in portemonnee

De economische tegenwind van de afgelopen jaren is ook onder jongeren niet onopgemerkt gebleven. Volgens een onderzoek van marketingonderzoeksbureau ComBat en Qrius heeft 54 procent van hen last van de recessie. Bij 32 procent van de jongeren zijn in twee jaar tijd de inkomsten met 25 procent omlaag gegaan, een bedrag van in totaal ruim 100 miljoen euro.

Redactie economie
14 May 2004 10:38Gewijzigd op 14 November 2020 01:13
KAATSHEUVEL – Jongeren bezuinigen, zo blijkt uit marketingonderzoek, als dat nodig is over de hele linie van hun uitgaven: op kleding, uitgaan, kopen van dvd’s, games, cd’s, aanschaf van genotmiddelen, mobiel bellen, versturen van sms’jes en op vakantie
KAATSHEUVEL – Jongeren bezuinigen, zo blijkt uit marketingonderzoek, als dat nodig is over de hele linie van hun uitgaven: op kleding, uitgaan, kopen van dvd’s, games, cd’s, aanschaf van genotmiddelen, mobiel bellen, versturen van sms’jes en op vakantie

ComBat en Qrius heeft zich gespecialiseerd in onderzoek naar trends onder jongeren. Directeur P. Sikkema presenteerde de resultaten donderdag in pretpark De Efteling tijdens het jaarcongres over trends in kids- en jongerenmarketing.

Hij verrichtte zijn onderzoek onder een brede groep jongeren. Het bureau ondervroeg verschillende leeftijdscategorieën naar hun bevindingen over het voorbije jaar. Daarbij werd een vergelijking gemaakt met het jaar 2001. In leeftijd liepen de deelnemers uiteen van 6 tot 24 jaar.

De jongsten -tussen de 6 en de 11 jaar oud- werden het sterkst getroffen. Zij zagen hun zakgeld met maar liefst 33 procent teruglopen. De teruggang in de groepen van 12 tot 14 jaar en van 15 tot 19 jaar was aanzienlijk minder, namelijk 4 en 2 procent. Het besteedbare inkomen van kapitaalkrachtigste groep -jongeren van 20 tot 24 jaar- nam tussen 2001 en 2003 zelfs met 19 procent toe.

Als gevolg van de verslechterde economische omstandigheden sloeg 67 procent van de jongeren aan het bezuinigen. In het onderzoek beklagen jongeren zich er vooral over dat het salaris van hun (bij)baantje hetzelfde is gebleven, terwijl „ alles belachelijk duurder is geworden.” Andere opmerkingen richtten zich op het moeilijk vinden van werk of angst om in de toekomst geen baan te vinden. Ook de euro moet het ontgelden. De invoering daarvan wordt als een maatschappelijk probleem ervaren. Overigens wordt het internationaal terrorisme als de grootste dreiging gezien. Van de jongeren is 32 procent daar „erg mee bezig.”

Het aantal jongeren met een bijbaantje nam in de onderzochte periode toe. In de groep tussen de 12 en de 14 jaar had vorig jaar 29 procent een bijbaantje (was in 2001 28 procent). Van de 15- tot 19-jarigen verdiende 55 procent bij (hetzelfde als in 2001). In de groep tussen de 20 en de 24 jaar had 30 procent een bijbaan (was 27 procent).

De jongerenmarkt mag er financieel zijn. Het besteedbare bedrag van alle jongeren samen nam, ondanks de recessie toe tot 14,4 miljard euro, 12 procent meer dan twee jaar daarvoor.

Bij de jongste ’kids’ blijkt het geld vooral te rollen voor het kopen van games, speelgoed, snoep/snacks, cadeaus en muziek. Gemiddeld hebben ze voor een kleine 15 euro per maand te besteden. Op iets latere leeftijd nemen het mobieltje en kleding de belangrijkste plaats in bij de uitgaven (totaal circa 65 euro per maand). Tussen de 15 en de 19 jaar wordt vooral geld besteed aan kleding, uitgaan en de mobiele telefoon. Die categorie geeft gemiddeld 150 euro per maand uit. De groep daarboven (20-24 jaar) spendeert aan uitgaan, kleding, transport, mobieltje en cadeaus een kleine 350 euro per maand.

Jongeren bezuinigen, zo blijkt uit het onderzoek, als dat nodig is over de hele linie van hun uitgaven: op kleding, uitgaan, kopen van dvd’s, games, cd’s, aanschaf ’genotmiddelen’, mobiel bellen, versturen van sms’jes en op vakantie-uitgaven.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer