Consument

Beter kiezen

Consumenten helpen om beter te kiezen: dat is het doel van de Goede Gids. Alleen bedrijven die goed omgaan met mens, dier en aarde worden erin vermeld. Al is dat een lastig begrip: goed.

Geertje Bikker-Otten
10 March 2017 16:47Gewijzigd op 16 November 2020 09:59
beeld RD
beeld RD

De motivatie achter de Goede Gids is volgens initiatiefneemster Annemarie de Raadt dat consumentengedrag voor een belangrijk deel bepaalt hoe de wereld eruitziet. Daar zit zeker wat in. Ze noemt als voorbeeld de actie voor „slaafvrije” chocoladeletters. Die had tot gevolg dat inmiddels alle chocolademerken een UTZ- of fairtradekeurmerk hebben.

Maar de medaille heeft ook een andere kant. De vraag bepaalt het aanbod. Maar het aanbod creëert ook vraag. Als de consument niet werd overspoeld met goedkope vliegvakanties –kwalijk qua milieu– zou hij eerder geneigd zijn genoegen te nemen met een stacaravan op de Drentse hei. Om maar wat te noemen. Je bewust worden van de drijfveren achter je keuzes: daar kan de Goede Gids vast inspiratie voor aandragen.

Van groene energie tot spijkerbroeken die het milieu minder belasten: het komt allemaal aan de orde bij de Goede Gids. De webpagina’s zijn een mix van toegankelijke teksten, beschrijvingen van producten en blogs met ervaringen.

Bij jeans gaat het bijvoorbeeld over de milieubelasting van de teelt van katoen en het bewerken van de stof. Vervolgens wordt een aantal merken genoemd die daarop beter dan gemiddeld scoren, omdat ze biologische katoen gebruiken of met gerecycled materiaal werken. Of omdat ze de mogelijkheid bieden een broek te leasen, zoals het Nederlandse bedrijf MUD Jeans.

De vraag dringt zich op waarop de inhoud van de Goede Gids gebaseerd is. Het is nu eenmaal een particulier initiatief. Dat is toch wat anders dan, bijvoorbeeld als je je wilt oriënteren op zonnepanelen, je oor te luisteren leggen bij een voorlichtingsinstantie als Milieu Centraal.

De Raadt benadrukt dat ze volkomen onafhankelijk en op grond van haar eigen criteria te werk is gegaan. De ruim 5000 bedrijven die op de site worden genoemd, hebben daar niet voor betaald.

Als consument kun je voor een tientje per jaar Goede klant worden. Daardoor krijg je bij bepaalde bedrijven korting en maak je kans op cadeautjes. Met name voor dat laatste is op de site tamelijk veel aandacht. Goede klanten worden uitgenodigd hun bevindingen met bedrijven te delen.

goedegids.nl

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer