Fietsenmaker Accell mikt op stevige groei
Fietsenproducent Accell Group mikt met de verdere opkomst van e-bikes in het woon-werkverkeer en de sport op een forse groei van de omzet in de komende jaren. Het moederbedrijf van merken als Sparta, Batavus, Koga en Raleigh wil daarbij zijn positie als leverancier aan vakhandels en webshops uitbouwen.
Accell stelde vrijdag dat de omzet in de komende vijf jaar moet groeien naar 1,5 miljard euro, nadat afgelopen jaar voor het eerst de grens van 1 miljard euro werd geslecht. Om die sterke groei te bewerkstelligen richt het bedrijf zich vooral op duurdere modellen, zoals elektrische fietsen en ‘connected bikes’, die allerlei opties bieden voor het bijhouden van prestaties, diefstalpreventie en navigatie.
Accell zag de verkoop van elektrische fietsen vorig jaar met een derde groeien, waardoor e-bikes nu goed zijn voor ruim 40 procent van de totale omzet. Vooral in Duitsland zijn de moderne fietsen gewild, maar ook in de Verenigde Staten werden goede zaken gedaan.
Niet alleen de omzet moet omhoog, ook de winstgevendheid moet verbeteren. Accell mikt op een brutowinstmarge (ebit) van 8 procent over vijf jaar. Die marge bleef in 2016 stabiel op ruim 6 procent. De nettowinst was met 32 miljoen euro in 2016 ook even hoog als een jaar eerder.
De winst werd vorig jaar gedrukt door de lagere marges bij de verkoop van oudere fietscollecties. Verder kampte Accell met negatieve wisselkoerseffecten en het faillissement van twee grote sportketens in de VS. Accell ziet in hun ondergang een bevestiging van de groeiende rol van internet bij de fietsenverkoop. Daarom zal dat kanaal de komende jaren een grotere rol gaan spelen in het beleid van het bedrijf.