Economie

Speelgoedmaker LEGO ziet groei afzwakken

De stormachtige groei die speelgoedfabrikant LEGO sinds 2010 doormaakte, is vorig jaar flink afgezwakt. Met name in de Verenigde Staten slaagde de Deense onderneming er niet in verder terrein te winnen op de concurrentie, blijkt uit de donderdag gepubliceerde jaarcijfers.

ANP
9 March 2017 11:31Gewijzigd op 16 November 2020 09:58

LEGO zag de omzet in 2016 met 6 procent oplopen tot een recordniveau van bijna 38 miljard Deense kroon (5,1 miljard euro). De groei is daarmee veel bescheidener dan in 2015, toen de opbrengsten nog met een kwart opliepen. In de VS bleven de verkopen nagenoeg gelijk ten opzichte van het voorgaande jaar.

Topman Bali Padda zei desondanks tevreden te zijn over de behaalde resultaten. Hij sprak van groeicijfers die beter vol te houden zijn dan die van de afgelopen jaren. Tussen 2010 en 2015 wist het bedrijf de verkopen ruimschoots te verdubbelen. De nettowinst ging vorig jaar omhoog van 9,2 miljard naar 9,4 miljard kroon.

Traditionele bouwdozen, uit al langer lopende reeksen als City, Friends, Technic en Creator, droegen afgelopen jaar het sterkst bij aan de groei. Daarnaast kwam LEGO met nieuwe producten, zoals de serie Nexo Knights die een verbinding legt tussen de klassieke bouwsteentjes en apps voor tablets en smartphones.

Ook dit jaar brengt LEGO nieuwe lijnen op de markt die traditioneel en digitaal spelen combineren. Vorige maand werd LEGO Life geïntroduceerd, een socialmediaplatform waarop kinderen hun eigen bouwwerken met elkaar kunnen delen. Later dit jaar volgt LEGO Boost, waarmee kinderen niet alleen robots kunnen bouwen, maar ze ook zelf met behulp van een app kunnen programmeren.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer