Economie

Nederlandse consument krijgt meer vertrouwen

Het vertrouwen van de Nederlandse consument in de economie lijkt zich gunstig te ontwikkelen. Voor veel concerns is het echter nog lang geen koek en ei. De winstwaarschuwing van bankverzekeraar Fortis hakte er deze week wat dat betreft flink in.

Redactie economie
22 February 2002 21:57Gewijzigd op 13 November 2020 23:26

Het CBS maakt komende maandag het Nederlandse producenten- (over de maand januari) en consumentenvertrouwen (februari) bekend. Mede door de lage werkloosheid in Nederland -de arbeidsmarkt is een factor met grote invloed op het vertrouwen van de consument- wordt een lichte toename van het consumentenvertrouwen verwacht. Dit zou dan de vierde maand op rij zijn dat de Nederlandse consument de toekomst met meer vertrouwen tegemoetziet. Het producentenvertrouwen zal in januari waarschijnlijk onder druk liggen door de grote onzekerheden die er recent bestaan over de gerapporteerde winsten van veel bedrijven.

De dag erop volgen cijfers over het producentenvertrouwen in Duitsland. De Ifo-conjunctuurindicator lijkt de laatste maanden de weg omhoog weer te hebben gevonden, na het dieptepunt dat in oktober 2001 werd bereikt. De index bevindt zich echter nog steeds op niveaus die voor het laatst werden waargenomen in 1996. De Duitse economische ontwikkeling blijft duidelijk achter bij andere Europese landen en de Duitse industrie is deze keer extra hard getroffen.

Donderdag wordt in Frankrijk het werkloosheidscijfer over de maand januari gepubliceerd. Verwacht wordt dat de Franse werkloosheid licht zal oplopen naar 9,1 procent (9 procent in december). De economische ontwikkeling in Frankrijk was de afgelopen maanden telkens sterk, maar afgelopen week werden teleurstellende groeicijfers bekendgemaakt.

Afgelopen maandag maakte het CBS bekend dat de Nederlandse werkloosheid in januari onveranderd is gebleven ten opzichte van december en uitkwam op 1,9 procent, licht onder de verwachting van 2,0 procent.

Het aantal geregistreerde werklozen bedroeg over de periode november tot en met januari gemiddeld 146.000. Ondanks de tegenvallende economische groei is de Nederlandse werkloosheid, ook in vergelijking met andere Europese landen, zeer laag. Vooralsnog houdt de Nederlandse arbeidsmarkt zich uitstekend. Veel ondernemers zijn bang om personeel te ontslaan omdat zij dan bij een aantrekkende markt moeilijker nieuw personeel kunnen aannemen.

Afgelopen dinsdag werd de markt opgeschrikt door een tweede winstwaarschuwing van de Nederlands-Belgische bankverzekeraar Fortis. Zowel voor het bank- als het verzekeringsbedrijf werden extra voorzieningen genomen voor de krediet- en beleggingsportefeuille. Daarnaast kondigde het bedrijf een extra reorganisatie aan bij het bankbedrijf. Na het negatieve nieuws heeft Effectenbank Stroeve zijn advies verlaagd van ”hold” naar ”sell”. Het aandeel daalde flink naar aanleiding van de negatieve berichten en sloot de week circa 10 procent lager af.

Ook voor het aandeel Laurus was het een bewogen week. Maandag liep het aandeel sterk op vanwege overnamegeruchten. Donderdag werd bekend dat de geplaagde retailer 178 banen zal schrappen. Gisterochtend verspreidde het bedrijf een persbericht waarin het aangaf dat „de recente koersontwikkeling niet wordt gerechtvaardigd door de algemene gang van zaken binnen de vennootschap, noch door andere specifieke feiten of omstandigheden.”

Verder presenteerde Elsevier donderdag de jaarcijfers, die in lijn waren met de verwachtingen van Effectenbank Stroeve. TPG kwam eveneens donderdag met de jaarcijfers. De winst per aandeel steeg met 24 procent tot 1,23 euro. De vooruitzichten die het bedrijf gaf voor 2002 vielen tegen en de koers van het aandeel stond aan het einde van de week dan ook onder druk. Tot slot maakte Akzo Nobel gisteren beter dan verwachte jaarcijfers bekend.

De Nederlandse uitzender Randstad presenteert komende dinsdag de jaarcijfers. Stroeve gaat uit van een daling van de winst per aandeel van 70 procent. Woensdag presenteren CMG en Heineken de jaarcijfers. Voor CMG voorziet Stroeve een omzet van 920 miljoen pond en een nettoverlies van 34,7 miljoen pond. Voor de bierbrouwer Heineken verwacht Stroeve een nettowinst van 714 miljoen euro (2000: 621 miljoen euro) en een winst per aandeel van 1,82 euro (2000: 1,58 euro).

Donderdag presenteert AEX-zwaargewicht ING de jaarcijfers. Stroeve gaat uit van een winst per aandeel van 2,20 euro (plus 5 procent) en een nettowinst van 4,2 miljard euro (plus 5,9 procent).

Deze rubriek komt tot stand in samenwerking met Effectenbank Stroeve.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer