Economie

Ahold Delhaize solide in Nederland en VS

Ahold Delhaize heeft in het vierde kwartaal goede zaken gedaan met zijn activiteiten in de Verenigde Staten en Nederland, terwijl in België de feestdagenperiode wat zwakker uitviel. Dat maakte het Nederlands-Belgische moederbedrijf van onder meer Albert Heijn en bol.com woensdag bekend.

ANP
1 March 2017 07:13Gewijzigd op 16 November 2020 09:54

Ahold Delhaize boekte in de afgelopen periode een winst uit voortgezette activiteiten van 158 miljoen euro, tegen 366 miljoen euro een jaar eerder. De cijfers van 2015 zijn in de vergelijkingen aangepast om de gevolgen van de in juli 2016 afgeronde fusie tussen Ahold en Delhaize te kunnen aangeven. Om goedkeuring voor die fusie te krijgen moesten onderdelen worden afgestoten en mede daarom valt de winst lager uit.

Het supermarktconcern liet eerder al weten dat de totale omzet vorig kwartaal is gestegen naar 15,5 miljard euro. Dat was bijna 3 procent meer dan een jaar eerder, als wisselkoerseffecten en verschillen in aantal koopdagen buiten beschouwing worden gelaten. Ahold Delhaize wil over 2016 een dividend uitkeren van 0,57 euro per aandeel.

In Nederland was volgens Ahold sprake van een „uitstekend” resultaat, zowel bij Albert Heijn als bij bol.com. Daarbij deed Albert Heijn het met name nog beter dan anders rondom de feestdagen. Verder profiteerde Albert Heijn volgens topman Dick Boer van onder meer investeringen in innovaties en de sterkere nadruk op gezondheid en verse producten. Op die terreinen wil het concern zich ook de komende tijd verder onderscheiden.

De feestdagenverkoop in België was juist wat minder dan in 2015. In de VS, waar het fusiebedrijf twee derde van zijn omzet vandaan haalt, deden met name de merken van het oude Delhaize het goed. Daarbij werd geprofiteerd van een make-over van een groot aantal lokale supermarkten.

Boer gaf verder aan zeer tevreden te zijn met de resultaten en wees daarbij op de volumegroei en sterke marges. Volgens Boer wordt goede vooruitgang geboekt bij de integratie van Ahold en Delhaize. Het bedrijf wil in 2019 een half miljard euro aan synergievoordelen realiseren door de fusie.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer