Sigaren met een kroontje
Sigaren-fabrikant Agio, bekend van merken als Panther en Mehari’s, vierde gisteren zijn honderd-
jarig bestaan. Het met het predikaat ”Koninklijke” bekroonde familiebedrijf is de laatste zelfstandige Nederlandse sigarenmaker die wereldwijd opereert.
De liefde voor de sigaar is de familie Wintermans met de paplepel ingegoten, aldus president-directeur Ad Wintermans. „Als ik op zondagochtend de kamer binnenkwam, ontwaarde ik door het rookgordijn mijn tantes met een sigaar.” De sigarenkisten van ’s werelds zesde sigarenproducent gaan sinds deze week getooid met een kroontje de wereld over. De trots is van de gezichten van Ad en zijn oudere broer en mededirecteur Jack af te lezen.
Opa Wintermans zag in 1904 geen brood in het boerenbedrijf van zijn vader in het Brabantse Duizel, hij besloot in sigaren te gaan. „Zijn vader vond het riskant, maar gaf hem desondanks een startkapitaal van 200 gulden”, verhaalt Ad Wintermans. Inmiddels zet Agio 99 miljoen euro om in fabrieken op drie continenten, waarvan de grootste op Sri Lanka. Agio heeft in Nederland een marktaandeel van 30 procent en beheerst 10 procent van de Europese markt.
Die positie is opmerkelijk voor een familiebedrijf, vaak gaat dit type onderneming ten onder aan interne strijd of kapitaalversnippering. Broers Ad en Jack hebben allebei de helft van de aandelen in handen, de overige familieleden zijn uitgekocht. „Anders gaan familieleden met financiële belangen zich met de bedrijfsvoering bemoeien”, zegt de president-directeur. „Familie in de zaak is goed, maar het moeten wel goede managers zijn.”
De opvolging hebben de broers al gevonden: Ads zoon Boris (28) loopt zich al anderhalf jaar warm in de fabrieken van zijn vader en oom. Maar voorlopig houdt de derde generatie er nog niet mee op, het zal nog even duren voordat de jonge econoom zich president-directeur mag noemen. Voorlopig komt hij alleen in beeld in de jubileumfilm waarin acteur Thom Hoffman het familiebedrijf in beeld brengt.
Hoewel de accijnzen voor sigaretten de pan uit rijzen, blijven de sigaren buiten schot. „Het is een arbeidsintensief product. Vanwege de betekenis voor de werkgelegenheid is de accijns traditioneel lager dan die op sigaretten.” De president-directeur is minder te spreken over de waarschuwingsstickers die sinds kort ook de sigarendoosjes ontsieren. „Met een beetje peuteren krijg je het er wel af, maar dan beschadig je het doosje”, zegt hij misprijzend.