Saab gaat nieuwe wegen met 9-5 TiD

Saab bedient sinds jaar en dag een relatief kleine maar trouwe schare aanhangers. De Zweedse autofabrikant heeft zijn zelfstandigheid allang verloren, maar desalniettemin zijn eigenzinnigheid behouden. Wellicht gaat het daarom goed met Saab. En de komst van een nieuwe dieselmotor moet ervoor zorgen dat het in de toekomst nog beter gaat.

Arno Witvliet
22 February 2002 14:40Gewijzigd op 13 November 2020 23:26

Saab zal altijd wel een vreemde eend in de bijt blijven. Terwijl de hele wereld het contactslot in of nabij de stuurkolom monteert, kiest deze Zweed hardnekkig voor een positie tussen de voorstoelen. De sleutel kan nog altijd alleen uit het slot worden gehaald wanneer de handgeschakelde versnellingsbak in de achteruit staat. Het concept van de hoofdsteunen is door de jaren heen evenmin veranderd en nog altijd hebben ze bij Saab een voorkeur voor viercilinder turbomotoren.

Met behoud van het goede is er bij Saab echter veel veranderd. Onder de vleugels van moederbedrijf General Motors maakt Saab gebruik van onderstellen van Opel en zijn er op meer technische vlakken synergievoordelen benut. Het was een revolutie toen Saab de toegenomen vraag naar dieselmotoren een paar jaar geleden serieus nam en de 9-3 uitbracht met een dieselmotor van Opel onder de kap. Het heeft het merk geen windeieren gelegd en de viercilinder diesel legde het fundament voor een zwaardere dieselmotor voor de 9-5.

Het onderwerp van gesprek is een 3,0 liter zescilinder commonrail turbodieselmotor, helemaal van aluminium. Het aggregaat is afkomstig van Isuzu, het onderdeel van General Motors waar de meeste expertise op het gebied van zelfontbranders te vinden is. Deze knaap is goed voor een maximumvermogen van 130 kW/176 pk bij 4000 tpm en een maximumkoppel van 350 Nm dat tussen 1800 en 3000 omwentelingen per minuut via de voorwielen op het wegdek bracht.

Over de prestaties van Saabs dieselende topper hoeft niemand te klagen. De Zweed heeft 9,3 seconden nodig om vanuit stilstand een snelheid van 100 km/h te realiseren en een topsnelheid van 215 km/h is genoeg. De machinerie doet in alle rust haar werk en treedt nimmer nadrukkelijk op de voorgrond. Wel valt op dat de motor zich bij lage toerentallen wat minder verfijnd toont. Bij het optrekken wordt een zacht, maar onmiskenbaar rasperig geluid gehoord, dat bij even doortrekken echter net zo snel verdwijnt als het is opgekomen.

Kalme rijstijl
Verder past de diesel goed bij een relatief kalme rijstijl. Je kunt verschrikkelijk hard gaan met deze diesel, maar je wordt nimmer tot hoge snelheden aangezet. De motor reageert zelfs wat bedaard op neerwaartse bewegingen van het gaspedaal en zou best wel wat gretiger mogen zijn. Aan de pomp is de auto niet dorstig, een compliment. Een gemiddelde brandstofconsumptie van 1 op 12,2 is voor een 1575 kilogram wegende zescilinder diesel lang geen verkeerde score. Voor wie het allemaal wel wat minder mag, is het goed om te weten dat Saab de 92 kW/125 pk sterke 2,2 liter common rail turbodieselmotor uit de Saab 9-3 in de 9-5 wil introduceren. Gaat wat minder snel, drinkt wat minder en zal naar alle waarschijnlijkheid ook een stuk minder kosten.

Behalve de komst van de nieuwe dieselmotor is er nog een aantal optische en technische wijzigingen doorgevoerd. Volgens Saab zijn het er meer dan 1200, maar die hebben we niet allemaal kunnen achterhalen. De 9-5 heeft nieuwe bumpers en een nieuwe grille gekregen. Verder zijn de koplampen en de achterlichtunits aangepast en wat nadrukkelijker aanwezig dan voorheen. Het onderstel werd aangepast teneinde de grote Saab een dynamischer weggedrag te geven. Een en ander is tevens gerealiseerd door het chassis nog wat lichter maar vooral stijver te maken zodat de Saab bij een gelijkblijvend comfort een scherper stuurgevoel zou krijgen.

Comfort
De verschillen zijn uiteraard niet groot maar de verbeteringen hebben hun uitwerking niet gemist. De Saab houdt keurig het midden tussen comfort en sportiviteit en voelt ondanks zijn afmetingen lekker compact aan.

Saab levert de 9-5 net als voorheen met een viertal benzinemotoren. De basis werd en wordt gevormd door een 110 kW/150 pk sterke viercilinder 2,0 liter turbomotor die ongewijzigd bleef. Nummer twee is de tot 2,3 liter vergrote versie van de basismotorisering met dien verstande dat het maximumvermogen van 123 kW/170 pk is vergroot tot 136 kW/185 pk. De altijd in combinatie met een vijftraps automatische transmissie leverbare 3,0 liter zescilinder motor bleef ongewijzigd terwijl de absolute krachtpatser van de serie, de 9-5 Aero 20 paardenkrachten pk extra kreeg waardoor het maximumvermogen toenam tot een indrukwekkende 184 kW/250 pk.

Saab is eveneens afgestapt van de politiek om naast de basisuitvoering nog een luxe SE-outfit te leveren en het verder aan de klant over te laten. Tegenwoordig is de 9-5 er in drie smaken. De ’kale’ 9-5 van vroeger heet voortaan 9-5 Linear en is standaard voorzien van abs, airbags, sidebags, elektronische klimaatregeling, elektrisch bedienbare ramen, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, boordcomputer, cruise control en koplampsproeiers.

Notenhout
Voor € 2475 extra kan de klant kiezen voor de 9-5 Arc of de 9-5 Vector. Eerstgenoemde staat voor luxe en nummer twee voor sportiviteit. De Saab 9-5 Arc is ten opzichte van de 9-5 Linear voorzien van mistlampen voor, lichtmetalen velgen, een audiosysteem met cd-speler, lederen bekleding, stoelverwarming en een notenhoten dashboard. De 9-5 Vector mist de lederen bekleding en het notenhout maar zet daar een maatje grotere lichtmetalen velgen, sportonderstel, aluminiumlook decoratiepanelen en in kleur gespoten sideskirts tegenover.

De Saab 9-5 is leverbaar vanaf € 37.000. Wie wil dieselen kan vanaf € 44.200 bij de dealer terecht.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer