Binnenland

Ombudsman onderzoekt digitale postbus overheid

De Nationale ombudsman gaat naar aanleiding van een reeks klachten onderzoek doen naar de digitale postbus van de website MijnOverheid.nl. Bij zowel de Nationale ombudsman als MAX Ombudsman komen geregeld klachten binnen over gemiste berichten in de digitale postbus.

ANP
14 February 2017 19:53Gewijzigd op 16 November 2020 09:49
Van Zutphen. beeld ANP
Van Zutphen. beeld ANP

Omroep MAX heeft daarom een speciaal meldpunt opgericht om klachten te verzamelen. De Nationale ombudsman Reinier van Zutphen neemt die klachten mee in een onderzoek. Hij wil weten tegen welke problemen mensen aanlopen bij het gebruik van de Berichtenbox. Van Zutphen zei dat dinsdag in het MAX-programma Meldpunt!

In de Berichtenbox van MijnOverheid.nl komen brieven van onder meer de Belastingdienst, de Sociale Verzekeringsbank, het UWV, de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), gemeenten, provincies en waterschappen.

Ruim zes miljoen mensen hebben de digitale postbus inmiddels geactiveerd. Volgens Omroep Max kan nog niet iedereen er goed mee uit de voeten. „Zo zien mensen rekeningen of oproepen over het hoofd, waardoor ze extra kosten maken door aanmaningen en incasso’s.”

Van Zutphen zei in Meldpunt! dat onder de mensen die het lastig vinden de Berichtenbox te gebruiken ouderen zijn en mensen die zich de aanschaf van een computer niet kunnen veroorloven.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer