Laurus schrapt bijna 1300 banen bij supers
Het supermarktconcern Laurus schrapt circa 1290 van de 8977 voltijdsbanen bij de winkelketens Edah, Super De Boer en Konmar.
De voortdurende prijzenslag en de economische teruggang nopen tot de grootscheepse reorganisatie, liet Laurus maandag weten. Volgens een woordvoerder is het winkelpersoneel maandag in de loop van de dag geïnformeerd.
„Er gaan geen winkels dicht. Het gaat vooral om een verplatting van de organisatiestructuur. Wij zijn een fusiebedrijf en daardoor waren er te veel afdelingschefs en verschillende lagen boven de winkelvloer ontstaan”, aldus de zegsman. Voor de ingreep treft Laurus een voorziening van 25 miljoen euro.
Supermarktdeskundige Gerard Rutte vermoedt dat „binnen nu en enkele maanden voor supermarkten de definitieve klappen gaan vallen. Ze liggen allemaal een beetje aan het infuus.” De door Laurus aangekondigde ontslagen en de omzetcijfers over het eerste kwartaal van Albert Heijn sterken Rutte in zijn mening.
Laurus had het al enige tijd moeilijk. Enkele jaren geleden lanceerde het concern een ambitieus project om alle winkels om te bouwen tot Konmar. Maar deze formule bleek geen succes. Na tegenvallende resultaten werd de operatie stopgezet.
Volgens het moederbedrijf moeten bij Edah 750 van de 3483 arbeidsplaatsen in de winkels komen te verdwijnen. Dat komt neer op ruim eenvijfde van het aantal banen bij deze keten. Het moet een besparing opleveren van 14 miljoen euro op jaarbasis.
Bij Super De Boer verdwijnen ten minste 300, ofwel 15 procent, van de 1969 voltijdsbanen en dat moet 7 miljoen euro per jaar opleveren. Bij Konmar vervallen 240 van de 3525 banen ten bate van 6 miljoen euro.
De ondernemingsraad is inmiddels om advies gevraagd en met de vakbonden moet nog overleg plaatsvinden over het sociaal plan. Volgens de Laurus-zegsman zijn gedwongen ontslagen niet uit te sluiten. Bonden en directie gaan morgen om de tafel.
Eind vorig jaar begon Laurus met het schrappen van arbeidsplaatsen op het hoofdkantoor en in de distributiecentra. „De ongeveer 1100 banen daar moeten voor medio 2004 zijn teruggebracht tot circa 800. Deze reorganisatie heeft er eveneens mee te maken dat wij als fusiebedrijf een efficiëntieslag moeten maken”, aldus de woordvoerder.
Bij de presentatie van de cijfers over het eerste kwartaal van dit jaar werd vorige maand ook nog eens duidelijk hoe zwaar Laurus de prijzenslag in de supermarktwereld valt. Het bedrijf verloor in de eerste drie maanden 7,7 procent aan consumentenomzet ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Albert Heijn begon in oktober de prijzen van veel producten te verlagen. De grootste concurrent van Laurus wilde op die manier verloren klanten terugwinnen.