Economie

Omzet AH blijft op peil in prijzenslag

De omzet van Albert Heijn heeft in het eerste kwartaal van dit jaar standgehouden, ondanks de prijzenslag tussen supermarkten.

ANP
11 May 2004 11:00Gewijzigd op 14 November 2020 01:13

De keten Albert Heijn boekte iets meer omzet: 1,7 miljard euro. De groei was te danken aan een groter aantal klanten, dat de lagere kassabon per boodschappenmandje compenseerde.

Dat heeft moederconcern Ahold dinsdag bekendgemaakt. De omzet van het gehele concern kwam uit op 15,4 miljard euro. Dat is 11,3 procent minder dan in de eerste drie maanden van 2003.

De omzetdaling is het gevolg van ongunstige wisselkoersverhoudingen en desinvesteringen. Worden deze effecten uit de cijfers gehaald, dan was er sprake van een omzetgroei van 1,3 procent.

Vooral de lage dollarkoers gaf de inkomsten van Ahold een knauw. Omgerekend in euro’s daalde de omzet van de supermarkten in de Verenigde Staten met bijna 15 procent tot 6,6 miljard. De Amerikaanse voedseldistributeur US Foodservice droeg 4,5 miljard euro bij aan de omzet van Ahold. Dat is bijna 10 procent minder dan in het voorgaande jaar. Uitgedrukt in dollars kreeg US Foodservice meer inkomsten en bleef de omzetdaling bij de Amerikaanse supermarkten beperkt tot ruim 1 procent.

De Europese supermarkten verloren eveneens terrein als gevolg van ongunstige wisselkoersen. Zonder deze effecten steeg de omzet in Europa met 0,5 procent, aldus Ahold.

De verkoop van bedrijfsonderdelen zette de inkomsten in Zuid-Amerika en in Azië onder druk.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer