Extra afspraken nodig voor proefritten trein
Het maken van proefritten met nieuwe treinen is niet goed geregeld. Het ministerie van Infrastructuur moet, om de veiligheid op het spoor te waarborgen, daarom zorgen voor betere wet- en regelgeving. Dat meldde de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) vrijdag. De dienst zet zich in voor veilig en duurzaam transport. Het gaat om nieuwe treinen die officieel nog niet op het spoor zijn toegelaten.
Aanleiding voor het ILT-rapport is een incident op 29 april vorig jaar: een trein van NS Internationaal reed tijdens een proefrit door een wissel bij Dronten met een snelheid van 140 kilometer per uur waar een maximumsnelheid geldt van 80.
„Het ontbreken van regelgeving of brancheafspraken voor beproevingsritten werkt aannames en misverstanden in de hand”, zo stelt de ILT. „Het regelen van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden overstijgt de verantwoordelijkheid van de betrokken partijen. De inspectie heeft daarom het ministerie gevraagd te zorgen voor regelgeving.”