Economie

Transavia dubt over z’n toekomst

Transavia hakt voor de zomer de knoop door. De luchtvaartmaatschappij moet voor haar activiteiten kiezen uit de naam ”Transavia” of de aanduiding ”Basiq Air”. „Een moeilijke keus”, aldus topman Onno van den Brink.

Redactie economie
11 May 2004 07:49Gewijzigd op 14 November 2020 01:13

Transavia is bijna veertig jaar actief op de Nederlandse markt. De charter- en lijndienstmaatschappij heeft daarbij een grote naamsbekendheid opgebouwd. Sinds enkele jaren biedt het dochterbedrijf van KLM ook een prijsvechtersproduct onder de naam Basiq Air. Deze naam is in korte tijd op de kaart gezet.

De luchtvaartmaatschappij zit op dit moment een beetje in een spagaat. Twee vlaggen op een schip werkt verwarrend. Bovendien hebben beide namen een nogal verschillende uitstraling. Transavia (charters en lijndiensten) staat voor traditioneel en service, Basiq Air (prijsvechterij) voor modern en agressief.

Elke naam heeft zijn eigen statuur en vitaliteit, legde president-directeur Van den Brink maandag bij de presentatie van de jaarcijfers uit. „Transavia heeft een hoge statuur en een lagere vitaliteit. Basiq Air bezit een lagere statuur en een hoge vitaliteit.”

De strijd rond de naam is nog niet beslist. Onderzoeken zijn in volle gang. De naamgeving houdt de gemoederen danig bezig, vooral onder de 1550 ’transavianen’ zelf. „Er leeft veel emotie rond het merk.” Toch wil Van den Brink nog voor de zomer „een ei leggen” over de kwestie. „Zoiets moet niet te lang duren.”

De keus voor de naam hangt nauw samen met de koers die de maatschappij voor de toekomst kiest. Op dit moment verdient het bedrijf meer dan de helft van zijn geld (als Transavia) in het vakantievervoer. De groeiende activiteiten in de prijsvechterij (als Basiq Air) leveren nu nog minder dan de helft van de omzet op.

Transavia bezint zich ernstig op het toekomstige profiel van het bedrijf. Daarbij speelt mee dat de maatschappij zich in de moordende prijzenslag met Ryanair en easyJet meer wil onderscheiden met een totaalproduct. Een passagier moet bij het boeken van een vluchtje Milaan op de site ook tegelijk een kaartje voor evenementen kunnen kopen. Transavia roept daarbij hulp van zakelijke partners in. Ook Ryanair biedt onder de naam Ryanair Breaks meer dan alleen tickets aan.

Een andere optie is een uitbreiding van de samenwerking met touroperators. Transavia zou daarbij reizen (Transavia Holidays) onder eigen naam op de site willen aanbieden, terwijl de verkoop en distributie via touroperators verloopt.

De sterke concurrentie in de luchtvaart zet de winst onder druk. Transavia heeft met 26 toestellen een nettowinst geboekt van 14,3 miljoen euro over het gebroken boekjaar 2003/2004. Het winstcijfer werd de afgelopen periode voor een belangrijk deel bepaald door de verkoop van een Boeing 757. Een jaar eerder was dat nog 11 miljoen euro.

Van den Brink sluit niet uit dat prijsvechters in de toekomst samen allianties sluiten. Transavia heeft al enkele lijntjes daarvoor uitgezet. Allianties zijn in het intercontinentale verkeer al vele jaren gebruikelijk. Wegens de moeilijke marktomstandigheden deed de topman geen uitspraken over de rest van het jaar. Ook de gevolgen van de overname van KLM door Air France voor zijn bedrijf zijn nog onduidelijk.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer