Dieselrijder betaalt hoofdprijs voor auto
Een dieselauto in Nederland kost gemiddeld zo’n 700 euro per maand. Dieselrijders betalen daarmee de hoofdprijs vergeleken met dieselaars in 23 andere Europese landen.
Ook benzinerijders zijn relatief duur uit, blijkt uit een vrijdag gepubliceerde studie van LeasePlan, de grootste leasemaatschappij van Nederland.
Met gemiddelde maandlasten van bijna 700 euro is het rijden van een dieselauto in Nederland bijna twee keer zo duur als in Hongarije (369 euro). Vooral de autobelastingen zijn in Nederland relatief gezien hoog. Voor benzineauto’s zit Nederland in de top zes van duurste landen.
De hoge kosten in Nederland zijn vooral het gevolg van relatief hoge autobelastingen. Uit de zogeheten Car Cost Index van LeasePlan blijkt dat belastingen 31 procent van de totale kosten uitmaken als het gaat om diesels. Bij benzinemodellen is alleen Noorwegen duurder als het om belastingheffing gaat.
Gebruik
Bij de totale eigendoms- en verbruikskosten wordt nu vooral het bezit belast in plaats van het gebruik. „En dat laatste is mogelijk een oplossingsrichting in het mobiliteitsvraagstuk waar we mee te maken hebben”, aldus Erik Henstra van LeasePlan. „Zodra het gebruik zwaarder gaat meetellen in de kosten, zul je zien dat meer zuinige en schone auto’s op de weg komen. Omdat de automobilist nu op 87 procent van de kosten geen enkele invloed heeft, verandert er te weinig in het Nederlandse wagenpark.”
Henstra denkt dat belasten op gebruik zorgt voor minder gereden kilometers en minder files en dat dit dus milieuwinst oplevert.
De complexiteit van het vraagstuk is volgens Henstra de reden waarom het belastingstelsel nog niet is veranderd. „Er is samenwerking nodig. Vergelijk het met de Deltawerken, die alleen een succes werden omdat belangengroepen uitstekend samenwerkten. Dat moet ook rond mobiliteit gebeuren en gelukkig wordt het draagvlak daarvoor groter.”
De auto wordt wel de melkkoe van de fiscus genoemd. Een inkomstenbron die Den Haag niet kwijt wil. Henstra onderkent dat. „Daarom moeten de belastingen ook verschuiven. Minder op aanschaf en bezit, meer op gebruik. Op die manier behoudt de fiscus haar inkomsten. Als de totale kosten maar niet stijgen, want de Nederlandse automobilist betaalt al veel.”
Afschrijving
Opvallend is dat de Nederlandse automobilist naast de hoogste belastingen ook tot de top vier landen behoort met de hoogste afschrijvingskosten. „Dat komt vooral door de hogere aanschafkosten voor een auto in Nederland”, aldus Henstra. Hij doelt daarbij op de aanschafbelasting bpm en de btw.
LeasePlan heeft zich in haar studie gericht op auto’s uit de compacte klasse en de compacte middenklasse, zoals de Renault Clio en de Ford Focus.
Met de studie wil LeasePlan consumenten ook meer inzicht geven in de totale kosten van een auto. Henstra: „Onze ervaring is dat bijvoorbeeld de afschrijving en de onderhoudskosten vaak worden vergeten. Wij adviseren automobilisten om een goede afweging te maken tussen nieuw of tweedehands kopen, zakelijk of privé leasen of autodelen.”