Nederlandse tomaat geeft goede voorbeeld
De Nederlandse tomaat heeft de afgelopen tien jaar het meest geprofiteerd van de marktgroei in de Europese Unie, anders dan paprika’s, komkommers en aubergines van Hollandse bodem. Dat blijkt uit een concurrentieonderzoek van Groenten Fruit Huis (GFH).
Volgens GFH heeft de Nederlandse tomaat marktaandeel gewonnen doordat ze, mede door de wijze van belichting, het hele jaar te leveren zijn. Ook een ruimere keuze aan soorten en verpakkingen geeft de verkopen een duw in de goede richting. Deze zaken gaan niet op voor paprika’s, komkommers en aubergines.
De Nederlandse tomatenproductie steeg in de periode tussen 2005 en 2015 met 35 procent. Ook aubergines werden meer geteeld, maar die groei staat in schril contrast met die van andere productielanden zoals bijvoorbeeld Spanje. De Nederlandse komkommer- en paprikaproductie daalde in de meetperiode.
De verwachting voor de komende tien jaar is dat de Europese markt meer in waarde dan in volume zal groeien.