Onrust over veiligheid Schelde-Rijnkanaal
De veiligheid op het Schelde-Rijnkanaal, een van de drukst bevaren Nederlandse wateren, is in het geding. Dat zeiden diverse betrokkenen woensdag op BNR Nieuwsradio.
Het probleem is volgens de woordvoerders vooral dat er niet langer één instantie verantwoordelijk is voor de veiligheid op het kanaal. Tot voor kort was voor alle noodsituaties reddingsboot de Hellegat van het bedrijf BST uit Dinteloord beschikbaar. Tegenwoordig is de verantwoordelijkheid gedeeld. Voor een brand moet wel bij BST worden aangeklopt, maar voor drenkelingen wordt de brandweer in Tholen ingeseind.
VVD-raadslid Govers uit Bergen op Zoom maakt zich zorgen over de situatie, zei ze woensdag tegenover BNR. „Want wie voelt zich verantwoordelijk voor wat? Wie bel je wanneer? Daar mag gewoon geen enkele discussie over zijn.”
Bovendien stelt de reddingsboot van brandweer Tholen volgens Govers niet zo veel voor. „Een rubberbootje op een aanhangertje. Daar gaan we het kanaal mee op. Maar bij windkracht 6, min 2 of mist mag hij niet uitvaren.”
Volgens havenmeester Yvonne Krijbolder varen er per jaar zo’n 90.000 tot 100.000 schepen door het kanaal. In de BNR-uitzending beaamde ze de problemen.
En er is meer. „De kade waar de reddingsboot het water in moet, wordt ook gebruikt door de pleziervaart, dus als het druk is, kom je er bijna niet langs. En als er een schip vast komt te zitten, is de brandweerboot niet sterk genoeg om die eruit te trekken.”
De betrokken veiligheidsregio’s, Midden- en West-Brabant en Zeeland, blijven achter de gemaakte keuzes staan. „Zeeland heeft gekozen voor een alternatief met een eigen boot. Onderzoek wijst uit dat dit alternatief voldoet aan de landelijke normering”, stelt een woordvoerder van de Brabantse veiligheidsregio.
Tweede Kamerlid De Vries (PvdA) heeft aangekondigd Kamervragen te stellen aan de minister van Infrastructuur en Milieu en de minister van Veiligheid en Justitie over de hulpverlening op het Schelde-Rijnkanaal.