Kerk & religie

„Conflict in Israël is niet religieus”

„Het huidige conflict in Israël is een politiek probleem tussen Joden en Arabieren.” De orthodoxe rabbijn Lody B. van de Kamp weigerde donderdag het conflict „religieus” te duiden. „Het is geen conflict tussen islam en Jodendom. Dat wordt er slechts bijgesleept. Er wordt onterecht een zwartwitbeeld geschapen alsof de islam in zichzelf in conflict staat met het Jodendom en dat slechts wil vernietigen. Dit is net zo ongenuanceerd als te zeggen dat het christendom volkomen in vrede is met Israël.”

Van een medewerker
22 February 2002 09:40Gewijzigd op 13 November 2020 23:26
Van de Kamp. - Foto
Van de Kamp. - Foto

Deze opmerkingen leverden de Joodse rabbijn gisteravond in Nijkerk kritiek op van de deelnemers aan de cursus ”Israël en de landsgrenzen”. De cursus werd georganiseerd door Christenen voor Israël. „Sinds 1948 heeft Israël vele oorlogen moeten voeren. Dat was steeds tegen de islam. Dankzij Gods hulp heeft Israël altijd gewonnen. Dat moet u toch ook erkennen”, probeerde een bezoeker.

Rabbijn Van de Kamp diende de man van repliek. „Ik erken dat niet”, zo antwoordde hij. „In Palestijnse gebieden wonen vele christenen. Het conflict loopt ook dwars door christenen en Joden.” De vraagsteller gaf zich niet zomaar gewonnen. „De Palestijnen en de omliggende Arabische landen willen Israël vernietigen vanwege de haat tegen de God van de Israël”, stelde hij. De rabbijn vertelde de man vervolgens over zijn eigen ervaringen. „Op bezoek in Israël ontmoette ik een Palestijn die de bezetting door Israël erg vond. De intifada vond hij echter nog ernstiger, omdat dit pure machtspolitiek is van de kant van de PLO en Hamas. Jarenlang hebben Arabieren en Joden prima met elkaar kunnen omgaan. We zullen genuanceerder moeten worden in onze beeldvorming”, zo riep rabbijn Van de Kamp de aanwezigen op.

In zijn referaat zette de rabbijn een bijbelse fundering neer voor de grenzen van Israël. „Opvallend is in Numeri 32 dat de kinderen van Ruben en Gad vragen het Overjordaanse gebied in bezit te mogen nemen. Dit gebied valt buiten de grenzen van het land. Blijkbaar zijn de grenzen toch nog niet zo permanent als wij wel eens denken: de bijbelse grenzen zijn flexibel.” De grootte van het land van Israël wordt volgens de rabbijn door Joodse schriftgeleerden op twee manieren vastgesteld. „Het maximale Eretz (land, red.) Israël loopt op grond van Genesis 15:18 van de Nijl tot de Eufraat. Het minimale Eretz Israël is van Dan tot Berseba.” Een exacte grensbepaling is lastig te geven. „De Bijbel is aan het Joodse volk gegeven, maar er zat geen kaart bij. Dat maakt het ingewikkeld voor een precieze plaatsbepaling.”

Na de pauze werd Van de Kamp gevraagd hoe hij deze bijbelse fundering wilde overzetten naar de actuele situatie van vandaag. De rabbijn staat daar zeer terughoudend tegenover. „Dit is een bijbelse fundering, maar diezelfde Bijbel spreekt ook van de verwoesting van Jeruzalem, welke wordt gevolgd door de ballingschap van nu.” Hij wil de huidige staat Israël „absoluut niet gelijkstellen met het bijbels Israël van het verleden en van de toekomst. We zitten nog niet in die toekomst en daarom mogen we voor het huidige Israël geen politiek bedrijven aan de hand van de Bijbel.”

Rabbijn Van de Kamp legde dit verder uit. „De Bijbel spreekt voor de toekomst over het koninkrijk van David. Barak en Sharon staan daar verre van en daarom is mijn verhaal niet in te passen in de huidige politiek. We willen graag het huidige conflict oplossen met het bijbelse verhaal, maar we zullen geduld moeten opbrengen tot het moment dat de Eeuwige die bijbelse oplossing geeft.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer