Blendle stemt stukken op voorkeur lezer af
Onlinekiosk Blendle begint donderdag een nieuwe dienst waardoor gebruikers voor een vast bedrag per maand dagelijks toegang krijgen tot twintig artikelen. De stukken, die afkomstig kunnen zijn uit 120 aangesloten kranten en tijdschriften, zijn op de persoonlijke smaak van de lezer afgestemd.
Tot nu toe kunnen gebruikers van Blendle, voor gemiddeld 35 cent per stuk, zelf artikelen selecteren. Met de nieuwe dienst, Blendle Premium, krijgen de lezers voor 9,99 een dagelijkse selectie aangeboden. Dat aanbod is voor elke lezer uniek en wordt algoritmisch vastgesteld door een team van datawetenschappers.
„Ze hebben het afgelopen jaar miljoenen artikelen geanalyseerd op allerlei kenmerken”, aldus oprichter Alexander Klöpping. „Het algoritme houdt nu tot in de kleinste details rekening met persoonlijke interesses en leesgedrag van gebruikers. Als je bijvoorbeeld van longreads en van sport houdt, krijg je naar verhouding meer lange sportartikelen te zien.”
Blendle werd ruim twee jaar geleden opgericht. Afgelopen jaar passeerde de dienst de grens van een miljoen lezers.