Snelle veelverdieners willen nuttige taak
Jonge, snelle veelverdieners verrijken hun leven anno 2004 door zich ook regelmatig in de tijd van de baas in te zetten voor het algemeen nut. Ze willen hun leven meer inhoud geven door niet alleen veel geld te verdienen maar ook charitatief actief te zijn.
En de baas kan er blij mee zijn, want uit een eerste onderzoek blijkt dat het leidt tot een positievere en productievere werknemer.
„Het zijn vooral de wat grotere bedrijven in Nederland die regelingen maken waardoor werknemers in staat zijn deel te nemen aan vrijwilligersprojecten”, zegt J. Wempe, hoogleraar bedrijfsethiek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en tevens directeur van het Kenniscentrum Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (KMVO). Bij kleinere bedrijven hangt het volgens hem vooral af van de persoonlijke betrokkenheid van de baas of van een van de werknemers.
„Interessant is dat de vaak wat grotere bedrijven via de CAO een aantal uren voor hun werknemer regelen waarin die zijn of haar maatschappelijke taak kan vervullen. Vaak is het vrijwilligerswerk gerelateerd aan de bedrijfskerntaak om zo het personeel dichter bij het bedrijf te halen”, aldus Wempe. Zo zal een bedrijf dat werkt in het milieu, vrijwilligersprojecten op dat terrein ondersteunen.
Volgens hulporganisaties als Novib, War Child en Unicef willen mensen iets meer van hun leven maken. „Het is veelal een zeer bewuste keuze om desnoods wat geld in te leveren en dus voor een non-profitorganisatie te gaan werken”, zegt een woordvoerster van Novib. „Wij signaleren de laatste tijd vooral dat vrijwilligers aan kortlopende projecten willen werken”, zegt een woordvoerder van Unicef.
De afdeling KPMG en Samenleving in Amstelveen bemiddelt tussen werknemers die zich willen storten op het liefdadigheidswerk en maatschappelijke organisaties. De werkzaamheden moeten een toegevoegde waarde voor het bedrijf hebben. „We gaan geen bomen knotten. Het moet dicht aanliggen tegen onze kerntaken: financiën, it, organisatie en management”, zegt drs. M. van Aalst, manager maatschappelijk ondernemen.
De expertise van KPMG’er J. van Ravesteyn is organisatieadvies. Hij werkt tot december een dag in de week voor Stop Aids Now als projectleider voor het opzetten van een pillenfonds. Zijn taak is een plan van aanpak maken, haalbaarheidsonderzoek uitvoeren en een marketingplan schrijven.
„In het vrijwilligerswerk trekt mij vooral de publieke sector, omdat het doel daar meer is dan alleen maar winstvergroting. Zo sta ik ook zelf in mijn werk. Ik vind het belangrijk om een bijdrage te leveren aan het verbeteren van de maatschappij. Bovendien leer ik op deze manier andere markten kennen en vergroot ik mijn vaardigheden”, aldus de 28-jarige consultant. De ’vrijwilligersdag’ wordt in dit geval voor de helft door KPMG betaald, de andere helft betaalt hij zelf. Bij KPMG vervullen inmiddels honderden mensen vacatures voor vrijwilligerswerk.
De hulporganisatie War Child werkt regelmatig met mensen van ORMIT, ook op een zelfde manier als bij KPMG. ORMIT is gespecialiseerd in het trainen van managers. De afgestudeerde studenten die het bedrijf van de universiteiten plukt, worden in twee jaar klaargestoomd tot manager en gaan dan veelal werken bij de tophonderd bedrijven van Nederland. „Een onderdeel van het ontwikkeltraject is de mogelijkheid managementgerelateerde opdrachten uit te voeren voor hulporganisaties”, vertelt directeur H. van Ee. „Maar vaak genoeg werken ze ook in hun eigen tijd nog als vrijwilliger voor een organisatie.”
Het initiatief daartoe kwam van de mensen bij ORMIT zelf. Ze wilden het vrijwilligerswerk een structurele plaats binnen de organisatie geven. Bij het selecteren van de potentiële manager voor het bedrijf wordt volgens Van Ee vaak al snel duidelijk dat ze vrijwilligerswerken een belangrijk onderdeel vinden. „Het is het tijdbeeld. Mensen willen balans in hun leven, vinden een heleboel dingen belangrijk, zoals een privé-leven, vrienden, uitdaging in hun werk, maar ook goede dingen doen.”
Hetzelfde principe geldt bij ABN AMRO waar het bureau maatschappelijke betrokkenheid bij werknemers probeert te stimuleren en te faciliteren in charitatief werk. Met de projecten haakt ABN AMRO aan bij bestaande organisaties als het Rode Kruis, Humanitas en asielzoekerscentra, maar ook eigen initiatieven waarin werknemers zelf projecten van de grond tillen, kunnen worden ondersteund. „Het geeft ze een voldaan gevoel en je stimuleert de persoonlijke ontwikkeling”, zegt S. Kingma hoofd van de afdeling Duurzaam Ondernemen bij de bank.