Binnenland

In sneltreinvaart naar Leiden

Het is een unicum, een weg die zes jaar eerder klaar is dan verwacht. Toch is het de bedoeling dat minister Peijs van Verkeer en Waterstaat volgende week zaterdag de laatste schakel van de oost-westverbinding tussen Leiden en Bodegraven opent. Vanaf 18 mei kan het verkeer vanaf de A12 met een snelheid van 100 kilometer per uur Alphen aan den Rijn en Leiden bereiken. „Een hele vooruitgang”, aldus woordvoerder F. R. Timmer van het consortium van wegenbouwers.

6 May 2004 08:06Gewijzigd op 14 November 2020 01:12
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat opent volgende week zaterdag de laatste schakel van de oost-westverbinding tussen Leiden en Bodegraven.
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat opent volgende week zaterdag de laatste schakel van de oost-westverbinding tussen Leiden en Bodegraven.

Al in 1978 kwamen de eerste schetsen voor de weg op tafel, maar volgens overheidsplannen zou de verbinding pas in 2010 daadwerkelijk klaar zijn. De provincie Zuid-Holland en de gemeentes Alphen aan den Rijn en Bodegraven zetten echter samen met de Kamer van Koophandel hun schouders onder het megaproject. In 2001 ondertekenden ze een contract met het Consortium N11. Hierin zitten de grote Nederlandse wegenbouwjongens: Boskalis, Ballast Nedam, Dura Vermeer, BAM-NBM, HBG Civiel en KWS.

Het contract bestaat niet alleen uit het ontwerp en de aanleg van de N11; na de opening van de weg gaat het consortium tien jaar lang ook het onderhoud van rijksweg voor zijn rekening nemen. Een woordvoerder van Rijkswaterstaat: „De N11 is voor ons een proefproject, het is de eerste weg in Nederland die is gerealiseerd volgens het DBM-principe.” DBM staat voor ”design”, ”build” en ”maintain”: ontwerpen, bouwen en onderhouden. Het consortium zorgt voor alledrie.

Rijksweg N11 is om meer dan één reden bijzonder te noemen. Want hoe legt een bouwer binnen drie jaar een vierbaansweg aan door een van de natste veenweidegebieden van Nederland? Timmer van het Consortium N11 heeft het antwoord paraat. „We hebben alles tegelijk gedaan. Terwijl we op het ene gedeelte nog werkten aan de onderlaag, waren we verderop al bezig bruggen en viaducten te bouwen. Binnen het DBM-principe hoeft de ene aannemer niet op de andere te wachten.”

Nieuw is ook het gebruikte asfalt. Speciaal met het oog op het voorkomen van hobbels en scheuren wordt in de onderlaag een nieuw asfaltproduct toegepast, aangeduid als EME; ”Enrobé à Module Elevé”, een Franse term voor asfalt met verhoogde stijfheid.

Ook bijzonder is de ecologische ontwikkeling rondom de rijksweg. Tussen de weg en de spoorlijn Leiden-Utrecht ligt een smalle strook groen van ongeveer 17 kilometer lang en op z’n smalst 30 meter breed. Deze moerasachtige strook bestaat uit kleine meertjes en droge ruigte. Het is een onderdeel van de ecologische verbindingszone tussen de Noordzeeduinen en de Reeuwijkse Plassen.

Uit de plas Broekvelden-Vettenbroek, in de volksmond de Reeuwijkse Surfplas, is veel zand voor de ondergrond van de N11 gezogen. Ter compensatie heeft het consortium aan de rand van dit water eilandjes opgespoten, zodat er natuurvriendelijke oevers en lagunes ontstaan.

De feestelijke opening van de N11 vindt op 15 mei plaats bij de nieuwe afslag Bodegraven-West. Terwijl minister Peijs de openingshandeling verricht, wordt er verderop nog hard gewerkt aan de aansluiting van de N11 op de A12. De op- en afrit Bodegraven is daarom van vrijdag 14 mei 22.00 uur tot maandag 17 mei 5.00 uur afgesloten voor alle verkeer.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer