Internet doet intrede in koeienhandel
Op plekken waar vroeger wekelijkse veemarkten plaatsvonden, heerst nu veelal de stilte. Strengere regelgeving legt de traditionele manier van handelen steeds verder aan banden. Anderzijds zorgt internet voor een digitale markt. Muisklik in plaats van handjeklap.
Veehouder Peter van der Laan emigreert in de jaren negentig naar Schotland. Daar treft mkz zijn rundveestapel. Van der Laan blijft achter met lege stallen en denkt na over mogelijkheden om de risico’s van dierziekten te beperken. Hij is ervan overtuigd dat het aantal contacten tussen dieren omlaag moet. Al snel zoekt hij de oplossing in het wereldwijde web.
Hij stapt met zijn ideeën naar een Nederlandse bank. Die verwijst hem door naar de makers van ZIEZO.biz, een zogeheten internetportaal. Deze site biedt tuinders, veehouders en agrariërs -naast informatie- hulp bij de bedrijfsvoering met bijvoorbeeld administratiepakketten. Iedere dag bezoeken ruim 3000 mensen de site. Met deze ervaring op zak is de realisatie van een digitale veemarkt snel een feit.
De site www.onzeveemarkt.nl geeft het runderaanbod overzichtelijk weer. Een advertentie plaatsen kost niets, bezoekers bekijken eveneens gratis het aanbod. De specificaties van het dier en het verkoopadres zijn alleen zichtbaar voor abonnees. Een abonnement voor het bekijken van 500 runderen kost 20 euro per maand. Een tientje meer heft de getalsbeperking op.
Landbouwminister Veerman ondersteunt het initiatief en heeft enkele weken geleden de site officieel geopend. In zijn speech onderstreepte Veerman de voordelen ervan. „Je hebt niet te maken met fysieke openingstijden van een veemarkt en internet heeft een groot bereik. Verder kan de digitale veemarkt een belangrijk hulpmiddel worden om dierziektes te voorkomen. De transportbewegingen moeten we tot een minimum beperken om de bron van dierziektes te verminderen. Daar is dit medium bij uitstek geschikt voor.”
Henk Vermeer onderstreept de woorden van de minister. Hij is commercieel manager bij Agroportal, de initiatiefnemer van ZIEZO.biz en de digitale veemarkt. „We verwachten een transparantere markt door het grotere bereik dat internet heeft. Vergelijk het met de huizenverkoop. De meeste mensen oriënteren zich op internet alvorens op huizen af te stappen.”
Naast ziektepreventie noemt Vermeer een ander voordeel. „Als een veehouder zijn koe met de handelaar meegeeft naar de veemarkt, dan weet hij zeker dat het beest niet meer terugkomt. De koe wisselt die dag van eigenaar, waarbij de handelaar zijn uiterste best zal doen om een goede prijs te bedingen. Het aanbieden van een dier op internet is vrijblijvender.”
Internet verdringt de nostalgie van de traditionele veemarkt. Loeiende koeien, geurende sigaren, klappen op het achterwerk: het verdwijnt allemaal naar de geschiedenisboekjes. Vermeer plaatst echter wel een kanttekening. „De sociale factor wordt sterk overtrokken. Veel veehouders doen al rechtstreeks handel, slechts 5 procent loopt via een veemarkt. En vergeet niet dat een koper nog steeds de aanbieder bezoekt om tot een akkoord over de prijs te komen. De website brengt alleen vraag en aanbod bij elkaar.”
De huidige lijst omvat slechts een twintigtal runderen. De diversiteit is daarentegen groot: een roodbonte Hereford, een zwartbonte Belgian blue en een blonde d’Aquitaine. Vermeer: „Wij zijn pas tevreden als het aanbod continu rond een paar honderd dieren schommelt.”
In de toekomst krijgt de site meer toepassingen. „Op dit moment vult de aanbieder zelf de gezondheidsgegevens van zijn dier in. Door een koppeling met de database van de gezondheidsdienst is dat overbodig en garanderen wij de juistheid van gegevens. Een volgende stap kan zijn om de verkoop met een muisklik door te voeren in het systeem van identificatie en registratie van het ministerie van Landbouw.”
Met cijfers bewijst Vermeer dat veel veehouders de weg naar internet al hebben gevonden. „Ruim 75 procent heeft een analoge internetaansluiting. Daarmee is de site goed te bekijken. En hoewel boerderijen veelal buiten de bebouwde kom liggen, kan de helft van alle veehouders zelfs al overschakelen op het snellere ADSL. In 2004 groeit dit percentage verder naar 75.”
De agrarische sector automatiseert snel, constateert Vermeer. „De boeren zijn pragmatisch ingesteld, geen overdreven gedoe. Maar met automatisering zijn ze verder dan veel andere sectoren. Het zijn mkb’ers, met een professionele bedrijfsvoering.”
De site richt zich alleen op runderen. „Makkelijk kunnen daar in de toekomst andere diersoorten aan worden toegevoegd. En wat te denken van landbouwgewassen als aardappelen en uien?”
De mogelijkheden lijken eindeloos. „Internet is volwassen geworden, de cowboyverhalen zijn er een beetje af. Internet is geen haarlemmerolie, maar een uitstekend hulpmiddel voor ondernemers.”