Ook LeasePlan pleit voor invoering rekeningrijden
Na onder meer ANWB, de Bovag en de RAI heeft de grootste leasemaatschappij van Nederland, LeasePlan, zich uitgesproken voor de invoering van rekeningrijden.
Uit een vandaag gepubliceerd rapport blijkt dat dit „de enige manier om de groeiende filedruk tegen te gaan.” Bijkomend voordeel van rekeningrijden zou zijn dat het wagenpark wordt verjongd en vergroend, als het gebruik van de auto wordt belast en niet het bezig, zoals dat nu het geval is.
LeasePlan heeft zo’n 147.000 auto’s op de weg. De maatschappij toont zich voorstander van een spitsheffing, het duurder maken van rijden in de spitsuren.
Mocht er een vorm van rekeningrijden worden ingevoerd, dan is het van belang dat de maatregel niet wordt gebruikt om automobilisten zwaarder te belasten, aldus LeasePlan. „Rekeningrijden mag autorijden absoluut niet duurder maken. Nederland is al koploper in Europa als het gaat om kosten van autorijden door alle autobelastingen. Wij vinden dat er eerlijker belast moet worden, dus naar gebruik.”
Autobezit goedkoper
Het aantal nieuwe registraties van personenauto’s voor particulieren zit al jaren in een neerwaartse spiraal, terwijl het totale wagenpark niet krimpt. Dat betekent volgens Leaseplan dat het wagenpark in zijn geheel ouder en vervuilender wordt. „Als je het autobezit goedkoper maakt, en het gebruik meer belast, kunnen mensen eerder een nieuwere, schonere auto kopen”, aldus Martijn Versteegen van LeasePlan. „We zien namelijk dat de vergroening vooral door de technologie komt. Dus als mensen nieuwere auto’s rijden, wordt het Nederlandse wagenpark vanzelf groener.”
Brandstofaccijns
Op dit moment belasten zes van de zeven autobelastingen het bezit van de auto: BPM, BTW, MRB, assurantiebelasting, bijtelling en leges. Alleen de brandstofaccijns belast het gebruik. Dat zou met rekeningrijden anders moeten worden.
Het bedrijf ziet vijf verschillende vormen (zie afbeelding), waarbij de spitsheffing volgens LeasePlan de meeste kans van slagen heeft. Hierbij betaalt de automobilist in bepaalde (spits)tijden, eventueel gecombineerd met bepaalde gebieden, zoals de Randstad.
Eerlijk
De totale autokosten mogen niet omhoog, maar op de manier waarop de autobelastingen op dit moment georganiseerd wordt, is niet de meest eerlijke. „Als je meer rijdt, betaal je meer en als je meer files veroorzaakt moet je ook meer betalen en als je in een viezere auto rijdt, moet je ook meer betalen.”
In buitenlandse steden worden al verschillende vormen van rekeningrijden toegepast, met gunstige effecten op de files én het milieu. En daar zou ook in Nederland de grote winst moeten zitten, aldus LeasePlan.