Binnenland

A2-tunnel maakt einde aan ellende Maastricht

Steevast files, een gevaarlijke verkeerssituatie voor fietsers en wandelaars, luchtvervuiling en herrie. Maastricht neemt vrijdag juichend afscheid van de bovengrondse A2, die de stad doorsneed. In de nacht van donderdag op vrijdag wordt de Koning Willem-Alexandertunnel in gebruik genomen, de eerste dubbellaagse tunnel van Nederland.

ANP
14 December 2016 19:04Gewijzigd op 16 November 2020 09:21

In de twee onderste tunnelbuizen komt het doorgaand verkeer tussen Eindhoven en Luik te rijden. De bovenste twee buizen zijn bestemd voor het bestemmingsverkeer. Bovenop de tunnel kijken omwonenden niet meer aan tegen de dagelijkse schier eindeloze rij auto’s, die door de verkeerslichten vastliep. Er wordt een groene strook aangelegd voor wandelaars en fietsers, waarop 1800 bomen worden geplant.

Het project, dat Maastricht al sinds de jaren zeventig wilde, maar dat er steeds niet kwam, heeft 850 miljoen euro gekost en is betaald door Maastricht en Meerssen, het Rijk en de provincie Limburg.

Automobilisten moeten wel opletten. In de tunnel is namelijk trajectcontrole.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer