Politiek

Schultz legt aanpak Utrechtse snelwegen vast

De plannen om de files op de snelwegen bij Utrecht aan te pakken, zijn woensdag definitief geworden. Over een afstand van 20 kilometer komen er extra rijstroken op de A27 en de A12, waardoor er op de A27 twee keer zeven rijstroken beschikbaar komen.

ANP
14 December 2016 17:01Gewijzigd op 16 November 2020 09:21

De verbrede A27 komt bij landgoed Amelisweerd in een overkapte bak te liggen. Daarvoor is de kap van een strook bos nodig. Al sinds 1980 wordt er geprotesteerd tegen bomenkap op Amelisweerd om ruimte maken voor asfalt. Het bos is onder andere meermalen bezet door actievoerders.

Schultz trekt geld uit voor hogere geluidsschermen om inwoners te behoeden voor geluidsoverlast en voor een nieuwe recreatieverbinding tussen de stad en Amelisweerd. De werkzaamheden beginnen in 2018 en moeten tussen 2024 en 2026 klaar zijn. Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) maakte dat woensdag bekend bij haar bezoek aan de Utrechtse regio.

Schultz wil bij Utrecht vijf hardnekkige knelpunten uit de file-top 50 aanpakken en het verkeer er vlotter en veiliger laten doorrijden. Dat moet onder meer gaan gebeuren door het verkeer tussen de knooppunten Lunetten en Rijnsweerd van elkaar te scheiden. De plannen moeten er ook voor zorgen dat minder sluipverkeer zijn weg door de stad Utrecht zoekt.

Utrecht en buurgemeente De Bilt zijn fel tegen de plannen, net als natuur- en milieuorganisaties. De Utrechtse collegepartij GroenLinks sprak woensdag van „een historische fout. Geen enkel onderzoek heeft nut of noodzaak aangetoond. Het is onvoorstelbaar.” De provincie Utrecht staat neutraal tegenover de kwestie, aldus een woordvoerster.

Het besluit van Schultz ligt vanaf 19 januari ter inzage. Vanaf dat moment hebben tegenstanders zes weken de tijd om bezwaar te maken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer