Politiek

Meer concurrentie op Europees spoor

Europese spoorbedrijven krijgen meer mogelijkheden om diensten in de andere EU-landen aan te bieden. De grotere concurrentie moet leiden tot betere dienstverlening, meer keuze voor passagiers, lagere kosten en meer veiligheid.

ANP
14 December 2016 14:41Gewijzigd op 16 November 2020 09:21

Het Europees Parlement gaf hier dinsdag in Straatsburg groen licht voor. Aanbesteding moet vanaf december 2023 in principe de norm worden, zodat de beste aanbieder het contract krijgt. Er zijn wel uitzonderingen: landen mogen het treinvervoer onder voorwaarden onderhands blijven gunnen, maar alleen als ze aantonen dat de reiziger daar beter van wordt of kosten worden bespaard.

EU-parlementarier Wim van de Camp (CDA) is blij met de „voorzichtige stap richting een echte Europese spoormarkt”. „Daarvoor is nodig dat oude staatsbedrijven niet meer voorgetrokken worden op het nationale net.” Matthijs van Miltenburg (D66) vindt dat het plan nog tot te weinig echte concurrentie leidt.

Een nieuwe spooruitbater wordt niet verplicht het personeel van zijn voorganger over te nemen. Bas Eickhout (GroenLinks) vindt dat werknemers daardoor onvoldoende worden beschermd. „De agenda van privatisering en deregulering leidt tot een ‘race to the bottom’ waarbij elke vorm van duurzaamheid en kwaliteit overboord wordt gegooid.”

Van de Camp kijkt daar anders tegenaan. „Veel banen in de sector zijn op de tocht komen te staan in Europa, omdat veel reizigers kiezen voor goedkoop vliegen. Juist als we banen willen beschermen moeten we investeren in grensoverschrijdende verbindingen en betere kwaliteit van de dienstverlening.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer