Kamer wil toch geen kenteken voor tractor
In 2013 nam de Tweede Kamer een motie aan waarin het kabinet werd gevraagd om voor tractors die op de openbare weg willen een kentekenplicht in te voeren. Maar dinsdag schoot diezelfde Kamer het wetsvoorstel hiertoe van minister Melanie Schultz (Infrastructuur) af.
De steun van PvdA, ChristenUnie, D66, GroenLinks en SP was onvoldoende om het voorstel voor een zogenoemde T-kenteken te redden. Over de kwestie wordt al meer dan tien jaar in de politiek gesproken.
De tegenstanders stellen dat het merendeel van de landbouwvoertuigen slechts sporadisch op de openbare weg komt en het een forse lastenverzwaring voor de boeren zou betekenen. Volgens Schultz’ eigen VVD wordt de verkeersveiligheid ook niet met een verplicht kenteken geholpen. LTO Nederland, de brancheorganisatie van agrarische ondernemers, had eerder al bedenkingen geuit.
Door de nieuwe wet zouden tractoren op de openbare weg ook harder mogen rijden; 40 in plaats van 25 kilometer per uur. De kentekenplicht zou gaan gelden voor naar schatting 580.000 voertuigen. Met het T-kenteken zou Nederland bovendien voldoen aan de Europese regels voor snelle tractoren, die in 2018 ingaat.
De Dienst Wegverkeer (RDW) heeft het systeem al gereed om alle tractoren en andere mobiele voertuigen met een beperkte snelheid een kenteken te geven. Vanaf 1 januari zouden alle nieuwe voertuigen direct bij de leverancier een kenteken krijgen. Het bestaande wagenpark zou uiterlijk in mei 2018 een kenteken moeten hebben.