Economie

Ahold Delhaize wil onlineomzet verdubbelen

Supermarktketen Ahold Delhaize wil de komende jaren fors meer verkopen via het internet. Het fusiebedrijf verwacht in de komende jaren een verdubbeling van de onlineomzet, tot circa 5 miljard in 2020. Dat meldde topman Dick Boer woensdag voorafgaand aan een beleggersdag in Londen.

ANP
7 December 2016 09:50Gewijzigd op 16 November 2020 09:15

Onlineverkopen zijn volgens Boer momenteel goed voor circa 4 procent van de totale omzet van het supermarktconcern. Winkelen via internet groeit daarbij jaarlijks met 20 tot 25 procent.

Vooral de omzetgroei van succesformules bol.com en ah.nl moeten bijdragen aan het behalen van de doelstelling. Verder worden in de Verenigde Staten naar verwachting de vruchten geplukt van recente investeringen. Volgens Boer is onder meer de logistiek daar verbeterd en moet daarmee de onlineomzet een vlucht kunnen nemen. Verder gaf hij aan dat Ahold Delhaize in Verenigde Staten voorlopig niet actief zal worden in regio’s waar het nog niet zit.

De impact van Donald Trump als de aanstaande president van de Verenigde Staten op de resultaten van Ahold Delhaize is ook voor de top van Ahold nog ongewis. Boer benadrukte dat circa 90 procent van de inkoop van de Amerikaanse supermarkten lokaal gebeurt.

Mogelijk profiteert Ahold Delhaize van de plannen van Trump, die een omvangrijk stimuleringsbeleid beloofde waarmee de inflatieverwachting in de VS wordt gevoed. Volgens Boer is stijgende inflatie over het algemeen goed nieuws voor retailers. „Maar daarover weten we nu niet meer dan wat we lezen in de kranten”, aldus de topman.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer