Economie

„Webshops blijven slordig met retourzending”

Webwinkels overtreden nog altijd op grote schaal de wet door klanten te laat of onvolledig terug te betalen als zijn een artikel terugsturen. Dat meldt maandag de Consumentenbond, die zelf voor het vierde jaar op rij de proef op de som nam bij meer dan tweehonderd internetwinkels.

ANP
21 November 2016 18:32Gewijzigd op 16 November 2020 08:44

De bond bestelde bij elke webwinkel drie artikelen en stuurde die vervolgens binnen de wettelijke bedenktijd van veertien dagen terug. Winkeliers zijn dan verplicht het volledige aankoopbedrag plus eventuele bezorgkosten binnen veertien dagen terug te storten.

Ruim een op de drie webwinkels (36 procent) hield bij minstens een van de drie bestellingen de bezorgkosten achter. De helft van die winkels deed dat zelfs bij alle drie de bestellingen. Ook kwamen veel winkels te laat of helemaal niet over de brug, of gaven zij een tegoedbon in plaats van geld terug.

Alles bij elkaar gaat nog altijd de helft van alle onderzochte webwinkels bij minimaal een van de onderzochte bestellingen de fout in. Consumenten worden daardoor jaarlijks voor zo’n 12 miljoen euro gedupeerd, schat de Consumentenbond.

„Het lijkt bij veel onlineverkopers maar niet door te willen dringen dat terugbetalen van bezorgkosten geen gunst of service is, maar een wettelijke verplichting waar iedere webwinkel aan moet voldoen”, aldus directeur Bart Combée van de Consumentenbond. Veel van de overtreders zijn veelplegers, voegde hij eraan toe.

De manier waarop sommige webwinkels omgaan met retourzendingen, is ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een doorn in het oog. De toezichthouder legde afgelopen jaar al aan verscheidene bedrijven een stevige boete op.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer