’Meer mensen beschermen tegen vliegtuiglawaai’
Het gebied rond Schiphol dat beschermd wordt tegen geluid van vliegtuigen, moet uitgebreider dan aanvankelijk was voorzien. Meer mensen moeten bescherming krijgen tegen het lawaai van overvliegende toestellen, stelde de commissie–Eversdijk donderdag.
Voor het gebied direct rond Schiphol, het zogenoemde ’binnengebied’, zijn de maximale geluidsnormen via het Luchthavenverkeersbesluit (LVB) ’goed’ vastgelegd. Voor een groot gebied daarbuiten (het ’buitengebied’ van Schiphol) wil de commissie gelijksoortige afspraken maken. Binnen de globale begrenzing van dat buitengebied, die Eversdijk dit najaar definitief wil vastleggen, vallen onder meer Leiden en delen van Haarlem en Purmerend.
De commissie–Eversdijk, officieel de ’commissie deskundigen vliegtuiggeluid’ maar ook bekend als de ’lawaaicommissie’, onderzoekt sinds vorig jaar in opdracht van de ministeries van Verkeer en VROM hoe het vliegtuiggeluid rond Schiphol in de toekomst het best gemeten (en gecontroleerd) kan worden. In de tweede voortgangsrapportage, die donderdag gepresenteerd werd, geeft de groep deskundigen hiervoor de eerste aanzetten.
Omdat het binnengebied ’redelijk geregeld’ is volgens voorzitter Eversdijk wat betreft het vliegtuiggeluid, komt zijn commissie met vijf voorstellen voor de bescherming van het buitengebied van Schiphol. Die variëren van meetpunten in woonwijken met vaste normen, tot een ’totaal volume geluidbelasting’, waarin voor het totale kabaal in dat gebied een maximum wordt gesteld. Drie van de voorstellen zijn volgens Eversdijk daadwerkelijk de moeite van het uitzoeken waard.
De opzet van de commissie is, dat zowel de politiek als belangenorganisaties als Commissie Regionaal Overleg Luchthaven Schiphol (CROS) op de ideeën gaan ’schieten’. Komend najaar wil Eversdijk dan concrete adviezen presenteren, zowel voor de geluidsnormen voor dat buitengebied als de grenzen van die tweede, beschermde zone. De voorzitter beseft dat hij met de koers, die zijn commissie nu in het rapport voorzichtig uitzet,wat strenger’ voor de luchtvaartsector wordt dan in eerste instantie de bedoeling was.
Milieudefensie is niet tevreden over het tempo waarmee de commissie–Eversdijk zijn onderzoek uitvoert. Duidelijk heeft de voorzitter immers aangegeven dat er dit jaar nog geen geluidsmetingen in het gebied plaatsvinden. Volgens een woordvoerder van Milieudefensie dreigen die metingen daardoor te laat te komen om gebruikt te worden bij de wetsevaluatie in 2006. „Dat is slecht nieuws voor de regio."