RMO weer Egyptisch met bijzondere expositie
Anderhalf jaar waren de Egyptische zalen van het Rijksmuseum van Oudheden (RMO) gesloten voor het publiek. Met de tentoonstelling Koninginnen van de Nijl en de vernieuwde permanente expositie ontsluit het museum in Leiden vanaf vrijdag de Egyptische oudheidkundige schatten weer voor het publiek.
Het RMO kreeg eerder dit jaar van het Egizio-museum in Turijn topstukken in bruikleen aangeboden. In recordtempo stelde de Leidse hoogleraar Egyptologie Olaf Kaper daarop de tentoonstelling samen, die na de officiële opening op donderdag nog te zien is tot 17 april.
Voor de expositie is een van de grafkamers van koningin Nefertari (circa 1300-1250 v. Chr.) op ware grootte nagemaakt. De bezoeker waant zich daar in een ruimte van het graf van de vrouw van Ramses II. Het werkelijke graf in de Vallei van de Koninginnen in Egypte is onlangs weer opengesteld voor het publiek, dat er voor 100 euro welgeteld tien minuten naar binnen mag.
Het smeuïgste verhaal op de expositie wordt verteld door een papyrusrol, waarop het verslag van een rechtszaak staat. Die zaak ging over het zogeheten haremcomplot, dat in 1163 v. Chr. leidde tot de moord op Ramses III.
„Zo’n harem was met honderden vrouwen een kookpot van complotten, in dit geval met ambtenaren en buitenstaanders. Het is ze ook gelukt, de keel van Ramses III is doorgesneden”, zegt Kaper wijzend op een foto van het lichaam van de onfortuinlijke farao.
De tentoonstelling concentreert zich op de vrouwen die tussen 1500 en 1000 heersten, veelal naast een farao, maar drie keer ook alleen. Daarom is wel onder meer een replica van de buste van Nefertiti te zien, maar ontbreekt de later levende Cleopatra.
Met de heropening van de Egyptische zalen zet het RMO een punt achter de verbouwing. De zalen zijn sterk gemoderniseerd, met roestvrijstalen wanden, spiegelvrije vitrines en een uitgekiende belichting. Veel mummies zijn uit het zicht verdwenen, maar er is nu wel de mogelijkheid om twee mummies digitaal van binnen te bekijken.
Het oudheidkundig museum hoopt de permanente expositie de komende vijftien jaar verder ongemoeid te kunnen laten.