Economie

Oproep aan consument om oneerlijke incasso’s

Veel incassobureaus houden zich niet aan de regels en proberen meer geld te innen dan hen toekomt. Daarvoor waarschuwen toezichthouders ACM en AFM via een speciale voorlichtingscampagne. Tegelijkertijd schakelen ze de hulp in van de consument.

ANP
14 November 2016 23:06Gewijzigd op 16 November 2020 08:31

„Het is belangrijk dat consumenten in actie komen tegen onterechte vorderingen”, zegt ACM-bestuurslid Henk Don. „Zo voorkomen zij schade voor zichzelf. En het helpt ook om oneerlijke incassopraktijken te stoppen.”

Onderzoek in de incassobranche heeft diverse misstanden aan het licht gebracht. Zo worden regelmatig onterechte vorderingen geïnd, rekenen bureaus te hoge invorderingskosten en wordt er soms ontoelaatbare druk uitgeoefend op de consument. Dit laatste is het geval als zij dreigen met maatregelen die zij niet mogen nemen, zoals inbeslagname van goederen of loon of een dagvaarding. Ook komt het voor dat bureaus zich agressief gedragen.

De ACM en AFM zijn tevens gestart met het beter toelichten en handhaven van de regels. De ACM waarschuwde eind vorig jaar ook al voor de oneerlijke praktijken in de branche en de Consumentenbond meldde in februari dat incassobureaus mensen onnodig bang maken met nepdagvaardingen.

Branchevereniging NVI zegt de gezamenlijke aanpak van de ACM en AFM te ondersteunen. „De praktijken die door de ACM zijn geconstateerd zijn slecht voor het imago van de branche”, aldus de organisatie. De NVI is tevens voorstander van een voorstel uit de politiek om de markt voor incassobureaus wettelijk strenger te gaan reguleren.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer