Meer doden op spoorwegovergangen
Het aantal doden op spoorwegovergangen is vorig jaar flink gestegen. Waren er in 2002 in totaal 17 slachtoffers, in 2003 waren dat er 28. Dat maakte de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) woensdag in haar jaarrapportage bekend.
De inspectiedienst van het ministerie van Verkeer en Waterstaat kraakt een aantal harde noten over het vervoer per spoor. Zo is het aantal gewonde treinreizigers door ongelukken in Gilze-Rijen en Roermond met 123 „opmerkelijk hoog.” De veiligheid van baanwerkers en rangeerders blijft de inspectie „zorgelijk” vinden. Zowel een rangeerder als een baanwerker verloor in 2003 tijdens werkzaamheden het leven. Botsingen van treinen zijn in de meeste gevallen het gevolg van door rood rijden.
Bij het wegvervoer was vorig jaar opnieuw de overbelading van vrachtwagens een probleem. Bij een aangekondigde controle op vrachtwagens met bouwmaterialen bleek dat 68 procent te veel had ingeladen, terwijl bij een algemene controle 55 procent de wet overtrad. Deze overbelading zorgt voor extra schade aan het wegdek.
De Nederlandse vloot verkeert „in goede staat.” Ook het aantal slachtoffers van scheepsrampen daalde opnieuw. Wel stelt de inspectiedienst vast dat vanwege bijvoorbeeld vangstbeperkingen de vissers steeds minder geneigd zijn te investeren in hun schepen. Op de koopvaardij- en binnenvaartschepen monsteren steeds meer buitenlandse opvarenden en officieren aan. „Taalproblemen kunnen aanleiding geven tot misverstanden en onveilige situaties”, waarschuwt de IVW.
De veiligheid van de luchtvaart neemt nog altijd toe. Toch wil de dienst de staat van vliegtuigen goed in de gaten blijven houden en het aantal inspecties uitbreiden.