Economie

Luchtverkeersleiding slankt af

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) is genoodzaakt diep in de kosten te snijden wegens de malaise in de sector. De omvang van het vliegverkeer is in 2003 voor het derde achtereenvolgende jaar afgenomen.

ANP
29 April 2004 10:23Gewijzigd op 14 November 2020 01:11

LVNL verwacht ook het lopende jaar economische problemen, aldus bestuursvoorzitter G. Kroese in het jaarverslag van de organisatie. Verregaande besparingen zijn nodig om de concurrentiepositie van LVNL te handhaven, schrijft Kroese in het jaarverslag van de organisatie. Door de plannen van de Europese Commissie om te komen tot een Europees luchtruim zal de concurrentie alleen maar toenemen. De verkeersleiding wil eind 2005 de kosten met 10 procent verlaagd hebben. Een van de maatregelen is het schrappen van ongeveer 17 van de 1007 arbeidsplaatsen. Gedwongen ontslagen zijn niet uitgesloten.

„Dit zal onvermijdelijk leiden tot het maken van keuzes tussen activiteiten zelf blijven doen, ze uitbesteden of helemaal niet meer doen. Daar zullen ook pijnlijke keuzes tussen zitten”, aldus de topman. Afgelopen jaar is al een vacaturestop van kracht geworden, die ook dit jaar zal gelden. Deze maatregel geldt overigens niet voor de verkeersleiders zelf. Daar zijn er nog steeds te weinig van.

Het gaat vooral slecht met de regionale luchthavens, waar het vliegverkeer fors is gedaald. LVNL heeft de kosten in de regio al verlaagd, maar „helaas moet nu worden vastgesteld dat zelfs dit niet genoeg is. Niet genoeg, omdat de opbrengsten te laag en te onzeker zijn om in de toekomst een verantwoorde dienstverlening zonder tekorten zeker te kunnen stellen”, aldus het jaarverslag.

Verder bezuinigen bij de regionale luchthavens is alleen mogelijk door de vliegvelden minder lang open te houden, stelt LVNL. Een sterke stijging van de tarieven is geen alternatief, omdat de luchthavens dan minder verkeer te verwerken krijgen. Het management wordt daarom ingekrompen. Ook een regeling met de overheid levert extra financiële ruimte op.

De positie van Schiphol is kwetsbaar, schrijft Kroese. De luchthaven is grotendeels afhankelijk van overstappende passagiers, die eenvoudig voor betere alternatieven kunnen kiezen. Daar komt bij dat Schiphol veel last heeft van weersomstandigheden en een „knellend stelsel van milieuregels.”

De overname van KLM door branchegenoot Air France is van groot belang voor de toekomst van Schiphol en LVNL. Het is nu volgens Kroese nog te vroeg om de gevolgen te beoordelen. Uiteindelijk zal Schiphol het echter op eigen kracht moeten redden. De garanties die de luchthaven van Air France heeft gekregen gelden slechts acht jaar.

Afgelopen jaar bedroegen de netto-inkomsten van de LVNL 206 miljoen euro tegenover 156 miljoen een jaar eerder. Onder de streep bleef wel een tekort over van 1 miljoen euro. Dat was in 2002 nog 9,2 miljoen euro. De verkeersleiding verdient vooral geld aan de luchtvaartmaatschappijen. Ze moeten betalen als ze door het Nederlands luchtruim vliegen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer