Schiphol kan minder groeien dan gedacht
Het aantal starts en landingen op Schiphol wordt met ongeveer 30.000 verminderd. De luchthaven kan daardoor minder groeien dan aanvankelijk de bedoeling was. De bewoners rondom Schiphol profiteren ervan. Zij krijgen minder geluidsoverlast.
Dat blijkt uit de nieuwe milieueffectrapportage (MER) die deze week is gepubliceerd.
De MER geeft de milieugevolgen weer van de rekenfout die vorig jaar aan het licht kwam. Schiphol en de Luchtverkeersleiding Nederland hadden een fout gemaakt bij de berekening van het aantal vliegtuigen dat per uur start op de Zwanenburgbaan en de nieuwe Polderbaan. Omdat Schiphol hierdoor fors zou krimpen, paste het kabinet de geluidsnormen aan.
De geluidsoverlast voor omwonenden van de luchthaven vermindert. Schiphol heeft de uitvliegroute boven Spaarndam verlegd. Net als de luchthaven komt ook staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer de omwonenden tegemoet. Die vinden de compensatieregeling voor de geluidsoverlast van de luchthaven te rigide.
De bewindsvrouw wil kijken of de mensen meer keuzevrijheid kunnen krijgen bij de manier waarop ze voor de herrie worden gecompenseerd. In de compensatieregeling worden onder meer verhuis- en isolatievergoedingen opgenomen. Ook komt er een onderzoek hoe de overlast rond Schiphol zoveel mogelijk kan worden beperkt.
Dat de positie van Schiphol als mainport moet worden versterkt, staat voor Schultz van Haegen vast. Dit mag volgens haar echter niet leiden tot meer overlast, omdat de milieugrenzen niet mogen worden opgerekt.
De PvdA vindt het helemaal niet nodig om extra ruimte te reserveren voor Schiphol, zoals het kabinet voor ogen staat. Binnen een nieuw systeem van milieunormen kan de nationale luchthaven voorlopig meer dan genoeg vooruit. „De groeimogelijkheden zijn er volop, maar de grenzen worden voortdurend overschreden”, stelde PvdA’er Samsom woensdag. De Luchtvaartwet, die voorziet in veiligheids- en geluidsnormen voor de verdere groei van Schiphol, moet op de helling, is zijn stelling.