Hoofdentree Amsterdam CS drie jaar dicht
De hoofdentree van het Centraal Station in Amsterdam gaat vanaf 2 juni drie jaar dicht voor werkzaamheden aan de Noord–Zuidlijn. De 250.000 reizigers die dagelijks het station passeren, worden dan vooral via de westkant het gebouw binnengeloodst. Aan de oostkant blijft een kleinere ingang bestaan.
De sluiting van de hoofdhal van het uit 1889 daterende monumentale gebouw was vantevoren niet gepland, aldus het projectbureau Coördinatie Stationseiland woensdag. Door de hoofdingang af te sluiten voor reizigers hopen de aannemers tijd te winnen bij de aanleg van de nieuwe metrolijn en een nieuw metrostation, die medio 2011 onder het station moet zijn gerealiseerd.
Pal onder de hoofdhal komt een metrotunnel te liggen, waarvoor eerst de fundering onder het station moet worden verstevigd. Aannemers zijn inmiddels begonnen om 150 originele houten palen onder het middendeel van het station te trekken. „Het gat waar eerst de paal zat, vullen wij direct met zand en water om verzakkingen te voorkomen", aldus bouwopzichter E. Eikelboom dinsdag tijdens een bijpraatbijeenkomst van het technisch ingewikkelde project.
Het hele Centraal Station staat op bijna 20.000 houten palen van ongeveer 15 meter lang. Om bewegingen in de gaten te houden, hangen op veel plaatsen in het station meetsystemen. „Al bij een verzakking van 1 millimeter gaat een belletje rinkelen", aldus Eikelboom. Dertig palen zijn er nu verwijderd, maar verzakkingen hebben zich volgens de bouwopzichter niet voorgedaan.
Na het weghalen van de oude palen komt er een soort ’tafelblad’ onder de hoofdruimte van het station, een betonnen plaat op twee wanden. Voor die wanden gaan nieuwe stalen palen van 30 tot 60 meter de grond in. Na de realisatie van dit bouwwerk kunnen aannemers de grond onder dit tafelblad wegzuigen.
Rond het einde van 2008 moet vanuit het water achter het station een 130 meter lang tunneldeel onder het station worden ’geschoven’. Dit deel koppelen de bouwers vervolgens aan het nieuwe metrostation onder de grond. Aan de voorzijde van het station beginnen de aannemers in 2006 onder de grond met het boren van een metrotunnel richting het zuiden van de stad (met een tempo van 13 meter per dag).
Voor de ruim duizend treinen die Amsterdam CS dagelijks aandoen, hebben de werkzaamheden op en rond het station geen effect. Wel worden er extra medewerkers en toezichthouders, bewegwijzerborden, posters en lichtkranten ingezet om reizigers in goede banen te leiden.
De Noord–Zuidlijn verbindt Amsterdam–Noord via het CS met de Zuidas. Behalve de nieuwe metrolijn krijgt Amsterdam CS aan de IJ–zijde ook een nieuw busstation. Begin april maakte de gemeente bekend dat de metrolijn 92 miljoen euro duurder wordt dan begroot. In totaal kost de metrolijn 1,55 miljard euro. Als alles goed gaat, is de klus in oktober 2011 geklaard, zeven maanden later dan aanvankelijk was gepland.