Groter aantal auto-ongevallen; oorzaken lastig vast te stellen
Het aantal auto-ongevallen stijgt onrustbarend. Oorzaken zijn echter moeilijk met zekerheid vast te stellen.
„We hebben wel vermoedens, maar het ligt gecompliceerd”, zegt een woordvoerder van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Het Verbond van Verzekeraars, dat maandagmorgen bekendmaakte dat het aantal ongelukken vorig jaar 8 procent hoger was dan in 2014, noemt smartphonegebruik als een van de waarschijnlijke oorzaken. De SWOV kan dat niet bevestigen. „Er is in het buitenland oorzaak naar gedaan, maar de vraagstelling verschilt. De één heeft het over bellen, de ander sluit het gebruik van app, e-mail en navigatie erbij in. Het ene onderzoek betreft alleen automobilisten, het andere gaat over alle vervoermiddelen. In de politieregistratie spelen vooral de ongevallen met ernstige afloop een rol. Verkeersdeelnemers zullen dan geneigd zijn hun smartphonegebruik te camoufleren.”
De SWOV onderschrijft de stelling van de verzekeraars dat de handhaving door de politie is teruggelopen. „Door bezuinigingen en andere prioriteitsstelling”, zegt de woordvoerder. „Gevaarlijk weggedrag zoals bumperkleven en rijden onder invloed kun je niet met een flitspaal tegengaan; daarvoor zul je mensen staande moeten houden. Daarvoor moeten er dan wel agenten beschikbaar zijn.”
De verzekeraars stellen dat er veel ongevallen gebeuren in 30-kilometerzones. Ook is de infrastructuur op sommige plekken in Nederland „een beetje verouderd.”
Het aantal verkeersdoden steeg vorig jaar van 570 naar 621. De Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie stelde maandagmorgen dat het aantal verkeersdoden en -gewonden in 2027 gehalveerd moet zijn. De CU wil dat er binnen een jaar een ”actieplan veilig verkeer” wordt opgesteld, zoals vanochtend door de verzekeraars en ook door de SWOV werd bepleit.