Economie

Martinair: 2004 wordt nog moeilijker

Martinair verwacht dat dit jaar nog moeilijker wordt dan 2003. Vooral de „desastreus" hoge brandstofkosten spelen de luchtvaartmaatschappij parten, zei topman A. Verberk dinsdag in een toelichting op de jaarcijfers.

ANP
27 April 2004 15:11Gewijzigd op 14 November 2020 01:10

Het eerste kwartaal verliep redelijk, stelde de bestuursvoorzitter, maar de resultaten bleven achter bij de verwachtingen. „We maken ons grote zorgen over de rest van het jaar." Afgelopen jaar verdrievoudigde Martinair de nettowinst tot 9 miljoen euro, zo maakte het bedrijf begin maart al bekend.

De prijs van kerosine is sinds 2002 zeer fors gestegen. Luchtvaartmaatschappijen betaalden in januari van dat jaar nog iets meer dan 60 dollarcent per gallon (3,79 liter). Nu is dat ongeveer 1,10 dollar geworden. Martinair probeert zoveel mogelijk brandstof tegen vooraf afgesproken tarieven in te kopen, maar daarmee is het bedrijf niet helemaal gevrijwaard.

Martinair lijdt niet alleen onder de dure kerosine. Ook is er „geweldige" overcapaciteit in de luchtvaartbranche, aldus Verberk. „Maatschappijen gaan wel failliet, maar de vliegtuigen worden zo door een ander overgenomen. De toetredingsdrempel in de luchtvaart is erg laag. Voor enkele tienduizenden euro’s kan je al vliegen."

Door de grote concurrentie krijgen luchtvaartmaatschappijen veel minder geld binnen. „De tarieven stijgen minder snel dan de kosten." Het is volgens Verberk daarom noodzakelijk om de uitgaven binnen de perken te houden. Martinair voert een reorganisatie door om de kosten 5 procent te verlagen en de inkomsten 5 procent te verhogen.

Groei moet de winst van Martinair op peil houden. De onderneming heeft bijvoorbeeld voor de vrachtdivisie een nieuw toestel gekocht en er komen nieuwe bestemmingen bij. Daarbij denkt Verberk aan Dallas in de Verenigde Staten, Lagos in Nigeria en Tianjin in China. „India komt ook op als vrachtmarkt. Daar zijn we driftig mee bezig."

Ook bij het passagiersvervoer vliegt Martinair binnenkort op nieuwe bestemmingen in bijvoorbeeld Zuid–Italië en Tobago. De vliegtuigen krijgen bovendien een flinke opknapbeurt. „Er komen nieuwe stoelen en nieuwe vloerbedekking", zei Verberk. Martinair bekijkt ook of passagiers aan boord draagbare dvd–spelers kunnen krijgen, zodat ze hun eigen films kunnen bekijken.

Martinair is in handen van rederij P

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer