Hogere kosten drukken winst Beter Bed
Beter Bed heeft de opbrengsten in het derde kwartaal verder zien toenemen. Maar doordat de kosten flink harder opliepen, behaalde de beddenverkoper wel minder winst. In Duitsland heeft het bedrijf het lek nog altijd niet boven. Daar bleven de bezoekersaantallen en daarmee ook de verkopen afnemen.
Beter Bed rapporteerde vrijdag een omzet van 102 miljoen euro over het derde kwartaal. Dat is 5,8 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De groei is te danken aan een toename van het aantal filialen, zowel door autonome groei als door overnames. De orderontvangst daarentegen nam met 0,3 procent af, voornamelijk door de aanhoudende malaise in Duitsland.
Het bedrijfsresultaat (ebitda) nam afgelopen kwartaal met 27 procent af naar 7,4 miljoen euro. Dat komt doordat Beter Bed de kosten met meer dan 14 procent zag oplopen, door de groei van het winkel- en personeelsbestand, hogere reclamekosten en investeringen in de verbetering van zowel de winkels als de eigen organisatie.
Vooral in Duitsland is sprake van veel achterstallig onderhoud, dat mede de al geruime tijd tegenvallende resultaten verklaart. Halverwege het jaar liet Beter Bed al weten dat de opknapbeurt die inmiddels in gang is gezet, op zijn vroegst in 2017 zijn vruchten af zal werpen. Duitsland is de belangrijkste afzetmarkt voor de Brabantse beddenverkoper.
Beter Bed verwacht dat de omzetgroei in de Benelux, Spanje, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk en Zweden in het restant van 2016 zal doorzetten. In Duitsland wordt opnieuw een daling voorzien, al vlakt die wel licht af.