Transavia bestaat volgende maand vijftig jaar
Volgende maand is het vijftig jaar geleden dat een Transaviavliegtuig voor het eerst een commerciële vlucht maakte.
De luchtvaartmaatschappij werd in 1965 opgericht als Transavia Limburg. Pas in november 1966 had de eerste operationele vlucht plaats onder de inmiddels gewijzigde naam Transavia Holland. Het betrof een vlucht van Amsterdam naar Napels met een Douglas DC-6.
Transavia is sinds 2003 een volledige dochter van KLM, die zelf deel uitmaakt van de Air France-KLM Groep. De budgetmaatschappij heeft een vierhoofdige directie. In dit kwartet is Petra de Ruiter per 1 oktober van dit jaar benoemd tot hoofd operatie.
De Ruiter was hiervoor hoofd cabine bij Transavia. Die cabinetaak combineert zij nog een aantal maanden met de nieuwe functie om haar opvolgster in te werken. „Voor mijn verantwoordelijkheid voor de volledige vliegoperatie moet ik mij nog extra kwalificeren. Dan komt het AOC (Air Operator Certificate, HH) voor Transavia op mijn naam te staan”, zegt de bestuurder tijdens haar eerste interview op het hoofdkantoor op Schiphol-Oost.
Service
Over haar directeurschap is De Ruiter bescheiden. „Die benaming hoort er nu eenmaal bij, maar ik noem mezelf liever hoofd operatie. Ik focus op de medewerkers en zie het als mijn voornaamste taak hun de ruimte te geven om te werken aan doelstellingen.”
Als hoofd cabine sprong ze op de werkvloer ook wel bij. „Ik ben er nog steeds niet vies van, om m’n handen in het gehakt te steken. We moeten samen de klus klaren.” Die klus omvat nu het vervoeren van ruim 11 miljoen passagiers per jaar naar meer dan 110 bestemmingen in 32 landen. Dat gebeurt met 44 vliegtuigen van de types Boeing 737-700 en -800.
In het gouden jubileumjaar timmert Transavia flink aan de weg met uitbreiding van het netwerk. De Ruiter: „Zowel in Nederland als in Duitsland voegen we deze winter en komende zomer nieuwe bestemmingen toe. We werken hard om van de in maart 2016 opgerichte basis München een succes te maken. Daar zijn al vier vliegtuigen gestationeerd waarmee vanuit de Zuid-Duitse stad inmiddels dertig bestemmingen worden aangevlogen, inclusief de route München-Berlijn.”
Transavia hecht veel waarde aan contact van de cabinebemanning met de passagiers. De Ruiter: „De passagiers moeten zich bij ons thuis voelen en direct genieten van de service aan boord. In het algemeen vindt iedereen het fijn om aandacht te krijgen.”
Transavia evalueert met de cabinebemanning regelmatig het vluchtverloop, inclusief de verkoop van eten en drinken. „Over die omzet zijn we best tevreden”, zegt De Ruiter. „De passagiers stellen ons assortiment duidelijk op prijs. Wel moet de bemanning steeds nadenken over wat er verkocht kan worden. We willen bijvoorbeeld voorkomen dat we een hele dag blikjes rondvliegen die niet verkocht worden. Dat kost alleen maar geld.”
Transavia heeft in haar bestaan verschillende namen op de vliegtuigen gevoerd. Van Transavia Holland, Transavia Airlines en Basiqair tot transavia.com en Transavia. „Onze merknaam is nu weer gewoon Transavia, want die heeft in Nederland een naamsbekendheid van 98 procent”, verklaart De Ruiter.
Lelystad
Hoe kijkt Transavia aan tegen het overhevelen van een aantal vluchten van Schiphol naar ”Vakantieluchthaven Lelystad” als die in 2018 opengaat? De Ruiter: „We zijn geïnteresseerd, maar vliegen vanaf Lelystad mag niet ten koste gaan van onze positie op Schiphol. De vraag is wat Lelystad ons kan bieden, onder meer op kostenniveau. En, heel belangrijk: hoe komen de passagiers daar?”
Over de levensvatbaarheid van Transavia is De Ruiter heel stellig. „Ik ben ervan overtuigd dat we over vijftig jaar nog bestaan. Door de inzet en de betrokkenheid van de mensen die bij en voor ons werken, heb ik daar alle vertrouwen in. Samen zullen we alle stormen doorstaan.” November wordt in dit kader een spannende maand voor de maatschappij. Dan worden de strategische plannen van de Air France-KLM Groep gepresenteerd en wordt duidelijk welke rol er voor Transavia is weggelegd.