Alblasserdammer Krijgsman: Instorten Lascentrum heeft grote impact
In een paar uur tijd ging dinsdag het Lascentrum in Alblasserdam in vlammen op. Dat hakt erin bij Ton Krijgsman (47), lid van het managementteam van het bedrijf. „Er zijn geen woorden voor.”
Zeker vanmorgen, toen bij daglicht de restanten van het bedrijf goed zichtbaar waren, voelde Krijgsman verbijstering. „Toen ik dinsdagavond ons bedrijf in brand zag staan, ervoer ik gelatenheid en berusting. Maar toen ik woensdag de schade bekeek, was dat emotioneel. Er zijn geen woorden voor”, aldus Krijgsman woensdagmorgen.
De brand ontstond dinsdagmiddag iets na vijf uur. De oorzaak is nog een raadsel, zegt de Alblasserdammer. „Na vijf uur hebben medewerkers verlichting in het magazijn uitgeschakeld. Om 13 minuten over vijf ging het brandalarm af. Er moet iets in het magazijn zijn gebeurd. Omdat ik vlak bij het bedrijf woon, op 3 kilometer afstand, ben ik de eerste op de alarmlijst. Collega’s lieten me per telefoon weten dat ze hun auto’s in de omgeving van het brandende pand in veiligheid brachten. Het ging om een stuk of vijf auto’s. Toen ik die berichten hoorde, besefte ik dat het helemaal mis was.”
Krijgsman spoedde zich naar het Lascentrum, gevestigd op een industrieterrein. Tot zijn ontsteltenis brandde het pand in een paar uur tijd af. „Natuurlijk, gelukkig zijn er geen gewonden gevallen. Toch heeft deze tragedie emotioneel grote impact. Ik ben hoofd van de afdeling verkoop en werk hier 23 jaar. Ons bedrijf kent een minimaal verloop, mensen blijven hier lang werken. Je groeit met elkaar op. In 1994 had het Lascentrum een omzet van 1 miljoen gulden, vorig jaar bedroeg de omzet 12 miljoen euro. Er werken hier zo’n dertig mensen. Wat we in jaren opbouwden, zag ik in een paar uur in elkaar storten.”
De schade voor het bedrijf, dat is verzekerd, loopt in de miljoenen, geeft hij aan. „Alleen al in het magazijn lag een voorraad lasbenodigdheden, zoals draad, kappen en branders, ter waarde van ongeveer 4 miljoen euro.”
Lastig is, schetst de ondernemer, dat sommige artikelen niet snel weer te leveren zijn. „Wij importeren lasmaterialen bij Hyundai. Wekelijks krijgen we een container uit Zuid-Korea binnen. Lasdraad hopen we binnen een paar weken weer aan onze klanten te kunnen leveren. Maar aan andere, vervangende lasmaterialen kunnen we minder snel komen. Wel hebben importeurs van Hyundaimaterialen uit Frankrijk, Duitsland en België hulp aangeboden.”
Blij verrast is de Alblasserdammer met „tientallen spontane” steunbetuigingen na de brand. Soms komen die uit onverwachte hoek. „Sommige klanten lopen bij wijze van spreken om een prijsverschil van een cent bij je weg. Die laten zich nu van een totaal andere kant zien. „Ton, laat het weten als we iets voor je kunnen betekenen.”
Ook in de kerkelijke gemeente van Krijgsman, verbonden aan de gereformeerde gemeente in Nederland in Alblasserdam, is het nieuws over de brand het gesprek van de dag. „Mijn vrouw ontmoette dinsdag een van de kerkenraadsleden. Ik heb begrepen dat de brand dinsdagavond tijdens een kerkenraadsvergadering is besproken.”