Voor vliegveld Eelde is het erop of eronder
Spannende maanden voor vliegveld Eelde. De komende tijd moeten de Provinciale Staten van Drenthe en Groningen en ook verschillende gemeenteraden beslissen over de toekomst van Groningen Airport Eelde. Onderzoekers presenteerden maandagavond drie plannen. Aan de politiek om te kiezen.
Het eerste scenario omhelst het afbouwen van de huidige werkzaamheden. Dat betekent onder meer geen commerciële vluchten en geen vlieglesprogramma’s. Wel blijft het vliegveld beschikbaar voor traumahelikopters. Het vliegveld wordt kleiner en de kans op een algehele sluiting op een kier. Dit scenario kost wel banen; zo’n 140 mensen zullen op straat komen te staan. Wel worden de exploitatiekosten minder. Toch is er zelfs in dit scenario is nog een financiële bijdrage van 9 miljoen euro nodig.
In het tweede scenario blijft het vliegveld min of meer hetzelfde als nu. De focus ligt volledig op de vakantiemarkt, met chartervluchten naar vakantiebestemmingen rond de Middellandse Zee. Het aantal verbindingen naar andere luchthavens zal op den duur omlaag moeten en de recent opgestarte lijn naar Kopenhagen wordt opgeheven. Ook hier gaan banen verloren, maar wel de helft minder dan in het eerste plan.
Het derde plan voorziet in een flinke uitbreiding. Het vliegveld wordt dan „een toegangspoort naar het noorden”, presenteert luchtvaartdeskundige H. Mohrmann het plan. Er moeten meer commerciële vluchten komen naar meer bestemmingen, waaronder goedkope vluchten voor korte stedentrips. Er moeten verbindingen komen naar luchthavens zoals Istanbul en München. In dit plan komen er banen bij en wordt het vliegveld aantrekkelijker voor (buitenlandse) ondernemers zich in Groningen of Drenthe te vestigen. Eelde moet de concurrentiestrijd aan met Lelystad Airport, dat in 2018 opent als alternatief voor Schiphol. Voor dit derde plan is zo’n 60 miljoen euro vereist.
Ondanks dat de verschillende onderzoekers geen waardeoordeel hechten aan de plannen, lijkt het alsof het derde plan de voorkeur geniet. Tijdens de bijeenkomst ging het maandag vooral over groei. Kritische noten kwamen van Jan Wittenberg, van de Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE). Hij zet vraagtekens bij de prognose dat het aantal passagiers in tien jaar naar 400.000 zou verdubbelen, omdat het CBS voor volgend jaar juist een afname voorziet. „Aan de politiek wil ik vragen: wacht met beslissen totdat eind 2018 duidelijk is wat de effecten zijn van Lelystad Airport op het vliegveld van Eelde. Hebben we Kopenhagen en Londen nog?”, zegt Wittenberg, verwijzend naar de twee grote luchthavens waar Eelde nu verbindingen mee heeft. In december moet de politiek de knoop doorhakken.