Schooldag start later vanwege spoorboekje NS
Op zes van de zeven locaties van het Calvijn College in Zeeland begint de schooldag vanaf maandag 12 december een kwartier later. De maatregel is een indirect gevolg van de nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen.
Volgens het NS-spoorboekje voor 2017, dat zondag 11 december ingaat, vertrekken de treinen op de Zeeuwse stations een kwartier later. Omdat de bustijden in Zeeland op de treintijden zijn afgestemd, moeten die bustijden eveneens worden aangepast, zegt bestuursvoorzitter A. J. Vogel van het Calvijn College. Daardoor komen leerlingen die met de bus reizen nu later aan.
De lessen op het Calvijn College zullen daarom later beginnen op de locaties Klein Frankrijk, Noordhoeklaan en Stationspark in Goes, Appelstraat en Kerkpolder in Krabbendijke en Zoekweg in Tholen. Het betekent dat het complete lesrooster van deze vestigingen een kwartier naar achteren wordt geschoven. De lessen beginnen er nu nog rond halfnegen (Goes) en kwart over acht (Krabbendijke, Tholen).
Bestuurder Vogel noemt de aanpassing overkomelijk. „Je kunt je verzetten of er verstandig mee omgaan. Laten we er nuchter onder blijven. Het is geen wereldprobleem en je moet het ook positief bekijken. Uit onderzoek blijkt dat kinderen ’s ochtends wat later intellectueel actief worden. In die zin is de maatregel voor hun schoolprestaties een pre.”
Het Calvijn College is niet de enige school die, met uitzondering van de locatie Middelburg (Kruitmolenlaan), de lestijden aanpast. „Alle scholen in Zeeland die openbaarvervoerafhankelijk zijn, doen dit”, vertelt Vogel.
Langer onderweg
Het NS-spoorboekje voor 2017 houdt de gemoederen in Zeeland flink bezig. Uit de dienstregeling blijkt dat de treinreiziger met bestemming Amsterdam vanuit Vlissingen bijna negen minuten langer onderweg is dan een jaar eerder.
Door verschillende ingrepen nam de reisduur over het spoor van Vlissingen naar Amsterdam in de afgelopen zes jaar met 22 minuten toe. In 2011 zat je 2 uur en 41 minuten in de trein naar de hoofdstad, nu 3 uur en 3 minuten. Gedeeltelijk komt dat overigens omdat op verzoek van de provincie alle kleine NS-stations in Zeeland zijn opengehouden.
Oorzaak van de langere reistijd vanuit Zeeland is dat de intercity straks niet meer via Schiphol maar via Haarlem naar Amsterdam CS rijdt. Bovendien staat de trein langer stil in Roosendaal ten behoeve van overstappers richting Breda.
In Zeeland zwelt het protest aan. Want niet alleen de langere reisduur, ook het feit dat Zeeuwen hun rechtstreekse treinverbinding met de luchthaven Schiphol verliezen zet kwaad bloed. Op het station van Vlissingen zegt Remco van Ham: „Zeeland is al zo’n uithoek. En nu dit. Ik vind het waardeloos. Dit kan echt niet.” Van Ham reist regelmatig vanuit Vlissingen met de trein naar Rotterdam. „Ik heb daar zestien jaar gewoond. Sinds kort woon ik in Vlissingen; ik ben hier ook geboren. Maar ik denk erover om gauw weer terug te gaan naar Rotterdam.”
Negen minuten extra
Niek van Muijlwijk uit Molenaarsgraaf moet naar Sliedrecht. Hij volgt een opleiding in Vlissingen en reist in de weekenden naar Dordrecht, waar hij overstapt op de boemel naar Sliedrecht. Met de langere reisduur heeft Niek op zich niet zo veel moeite. „Richting Dordrecht ben ik een minuut of vijf extra kwijt.” Wel vindt hij het „niet slim” van NS dat reizigers richting Schiphol straks op Rotterdam Centraal moeten overstappen. „Het is daar altijd zo druk.”
Manon de Weerd stapt net uit de trein. Ze reisde voor haar werk vanuit haar woonplaats Amsterdam naar Vlissingen. Dat haar reis nu wéér langer gaat duren deert haar niet echt. „Het was al bijna drie uur. Dat er nu negen minuten bijkomen, daarmee kan ik op zich leven.”
Gedeputeerde A. J. van der Maas (SGP, mobiliteit) zegt „niet vrolijk” te worden van de nieuwe dienstregeling. „Zeeland gaat er als enige regio op achteruit, alle andere regio’s gaan er op vooruit. Dat voelt slecht.” Bij NS-topman Rogier van Boxtel heeft Van der Maas geopperd in Zeeland ’s morgens en ’s middags een of twee snelle treinen te laten rijden tijdens de spits. „Van Boxtel zei bereid te zijn deze optie serieus te onderzoeken”, aldus de gedeputeerde.