Economie

Duidelijkheid in bijtelling brengt rust in de automarkt

De laatste vijf jaar kende de automarkt in Nederland nauwelijks balans. De oorzaak: steeds wisselende bijtellingspercentages en berekeningsgronden voor zakelijke rijders. Vanaf 1 januari moet de rust terugkeren.

Tony Vos
19 October 2016 16:43Gewijzigd op 16 November 2020 07:42
Het aantal elektrische auto's is opnieuw toegenomen. beeld Tony Vos
Het aantal elektrische auto's is opnieuw toegenomen. beeld Tony Vos

Met ingang van het nieuwe jaar bestaan er nog maar twee bijtellingcategorieën voor zakelijk gereden auto’s. Alle auto’s met een verbrandingsmotor krijgen 22 procent bijgeteld. Voor volledig elektrische auto’s geldt vanaf dan een percentage van 4 procent.

De bijtelling voor leaserijders wordt al enige jaren berekend aan de hand van de CO2-uitstoot van een auto. Daarom kan zelfs 1 gram CO2 per kilometer meer of minder wel of geen marktkansen betekenen voor een bepaald model. Diverse importeurs laten bij hun fabrikanten speciale Nederlandse versies samenstellen door middel van een kleine wijziging in de motorsoftware of het monteren van specifieke banden. Jaar op jaar werden de CO2-grenzen voor een lagere bijtelling met een maximaal tarief van 25 procent aangescherpt. Importeurs en dealerbedrijven wrongen zich in allerlei bochten om zo veel mogelijk auto’s van het juiste type op het juiste moment af te leveren.

Outlander PHEV

Lagere bijtellingspercentages werden aanvankelijk ingevoerd om de verkoop van zuinige auto’s te bevorderen. Omdat technici slimmer zijn en sneller werken dan overheden, kon het gebeuren dat plug-in hybride auto’s tot eind 2012 werden vrijgesteld van bijtelling. De bekende Mitsubishi Outlander PHEV verbruikt in de praktijk, als deze nooit via de stekker wordt opgeladen, 1 op 10. Terwijl zo’n auto voor minder dan 100 euro per maand te leasen was. Dat is nooit de bedoeling geweest van de overheid. Het leverde Den Haag miljarden minder aan belastinginkomsten op en het milieu was er totaal niet bij gebaat.

De vraag is of de zakelijke rijder nu massaal aan de stekker gaat. Janet Richter, directeur Public Relations bij Renault Nederland, is er duidelijk over: „We zien grote mogelijkheden voor onze elektrische auto’s. Dat komt doordat we de compacte Zoe voortaan leveren met een nieuwe batterij met grotere capaciteit. Daardoor neemt de actieradius in de praktijk toe tot 300 kilometer.”

Nieuwste model

Daar kan de zakelijke veelrijder prima mee uit de voeten, aldus Richter. „Verder speelt het ons in de kaart dat we het complete aanbod de laatste jaren hebben vernieuwd. Met het jongste leveringsprogramma in Europa verwachten we als Renault veel interesse van de zakelijke rijder, die doorgaans voor het nieuwste model uit een segment kiest.”

Cees Boutens, manager externe betrekkingen bij de RAI Vereniging, verwacht dat er een evenwichtiger automarkt zal ontstaan. „Dat was ook onze uitdrukkelijke wens in de aanloop naar de Autobrief II, waarin de nieuwe belastingen rondom de auto zijn gevat. De enige uitzondering betreft volledig elektrische auto’s. Ik verwacht dat dit wel effect zal hebben, met name nu er nieuwe auto’s verschijnen met een aantrekkelijke actieradius. Het is goed dat er deze stimulering is voor een categorie die een steuntje in de rug nodig heeft.”

Zakelijke rijders zullen hun keuze vanaf januari meer maken op basis van gebruiksdoel en gebruiksgemak, verwacht Boutens. „Deze categorie automobilisten heeft een voorkeur voor dieselmotoren vanwege het motorvermogen, de actieradius en dientengevolge weinig tankmomenten. Ik verwacht niet dat dit structureel anders zal worden.”

Laatste run

Nu de milieuprikkel via bijtelling eruit is, met uitzondering van volledig elektrische auto’s, blijft die nog wel indirect bestaan via de BPM. Deze registratiebelasting op nieuwe auto’s wordt ook op basis van CO2-uitstoot bepaald. Hoe zuiniger de auto, hoe lager de BPM, hoe lager de aanschafprijs en dus ook de bijtelling.

Bovagwoordvoerder Tom Huyskens ziet een laatste run op plug-in hybrides aan het einde van dit jaar. „Die auto’s worden voor de jaarwisseling van een kenteken voorzien, maar pas begin 2017 op naam gezet. Die auto’s komen dan in de statistieken pas in januari naar voren. Zo zijn er op dit moment ook nog auto’s te koop die nog aan de oude voorwaarden voor 14 procent bijtelling voldoen, maar nog niet op naam zijn gezet.”

Huyskens verwacht bovendien dat er auto’s uit het buitenland geïmporteerd zullen worden die nu nog in een gunstige bijtellingscategorie vallen. „Als deze voor 31 december 2016 zijn geregistreerd, blijft dat voordeel nog vijf jaar overeind. Ook is er sprake van uitstelgedrag bij de aankoop van een auto die nu in de hoogste categorie van 25 procent bijtelling valt en na 1 januari naar 22 procent gaat. Maar als de markt in een rustiger vaarwater komt, hebben zuinige benzineauto’s en 100 procent elektrische modellen met een serieuze actieradius de beste papieren.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer