Hyundais eerste hybride is meteen een goede
Op de markt voor hybrides is Hyundai een nieuwkomer. Het merk speelt goed in op klantenwensen, waardoor de nieuwe Ioniq meteen een schot in de roos blijkt.
Wie aan hybrides denkt, denkt aan Toyota. Het Japanse merk begon daar ruim twintig jaar geleden al mee. Het bouwde een stevig aanbod op van kleine modellen via de middenklasse tot zelfs cross-overs. Enkele andere merken bieden ook hybrides aan, maar een enorme trend zijn ze niet geworden. Hyundai heeft zojuist de Ioniq in de showroom gezet: een vlot gelijnde vijfdeursmiddenklasser, die als hybride, plug-inhybride en in een volledig elektrische versie wordt aangeboden.
De 4,47 meter lange Ioniq beschikt over een laag front met grote grille, een niet overdreven oplopende taillelijn en een coupéachtige achterzijde met een flinke vijfde deur. Vooral de achterkant is speels vormgegeven, met dat extra ruitje tussen de achterlichten. Ziet er goed uit, maar het zicht door de achteruitkijkspiegel wordt er wel door beperkt.
Normaal gesproken rijdt de Ioniq op 15 inchwielen met lagerolweerstandbanden. De Hyundai Ioniq First Edition heeft de optionele 17 inchexemplaren, die het brandstofverbruik in negatieve zin beïnvloeden.
Het bagagevolume plus de ruimte in het interieur is prima in orde. De instap van de auto is wat laag. Dat is inherent aan een aerodynamisch gunstige vormgeving, die per definitie lage auto’s oplevert. Binnen is er voldoende hoofd- en beenruimte.
De hele inrichting is met zorg samengesteld. Zoals veel merken gebruikt Hyundai voor de onderkant van het dashboard harde materialen, terwijl juist de bovenzijde zacht is. Vreemd, omdat men dat pas ervaart als er in het dashboard wordt geknepen. De harde delen worden juist door de knieën geraakt.
De Ioniq beschikt over veel moderne voorzieningen, zoals een goed geplaatst centraal scherm voor het multimediasysteem, een sportief ogend, aan de onderkant afgeplat stuurwiel, en de mogelijkheid om via inductie een telefoon op te laden.
Bodemgroep
Het is vooral de techniek die de Hyundai zijn bijzondere status geeft. De Ioniq staat op een compleet nieuwe bodemgroep met een behoorlijk lange wielbasis van 2,70 meter. Onder de kap huist een relatief bescheiden 1,6 literbenzinemotor met directe inspuiting, die een vermogen levert van 105 pk. Daarnaast voegt Hyundai een krachtige elektromotor toe (43,5 pk), die bovendien over een flinke trekkracht van 170 Nm beschikt. Bij elkaar zorgen beide motoren voor een flinke acceleratiekracht, waardoor het sprintje naar 100 km/u in 10,8 seconden wordt afgewerkt.
Als de batterij vol is, beweegt de Ioniq zich maximaal enkele kilometers volledig elektrisch voort. Dat gebeurt in gepaste stilte. Ook als de motor aanslaat, blijft de auto bescheiden qua geluidsproductie.
Waar onder meer Toyota kiest voor een elektrische overbrenging die qua rijkarakter lijkt op een CVT, past Hyundai een zestrapsautomaat met dubbele koppeling toe. Juist die voorziening plaatst het rijkarakter van de auto op een hoger plan. Door het snelle schakelen biedt deze versnellingsbak een uitermate soepel en natuurlijk karakter. De bak kent een sportstand voor vlottere prestaties en heeft, heel belangrijk, geen negatieve invloed op het brandstofverbruik. En dat betaalt zich uit in een gemiddelde dorst van 1 liter op 20,3 kilometer. Een versie met de genoemde kleinere wielen en bijbehorende banden komt nog gunstiger uit.
Goedmoedig
Door de lange wielbasis en de afstemming van de wielophanging beschikt de Ioniq over een comfortabel en goedmoedig rijkarakter. Hoewel de carrosserie behoorlijk laag op de weg hangt, weet de techniek prima raad met oneffenheden en drempels. Ook op de snelweg is de auto stabiel.
Tot het einde van dit jaar biedt Hyundai de Ioniq Hybrid aan vanaf 21.995 euro, en dat is scherp voor een hybride met automaat in de middenklasse. De topversie kost 27.995 euro. De volledig elektrische variant gaat op zeer korte termijn in de verkoop vanaf 31.495 euro, inclusief batterij.
Hyundais eerste poging op de markt voor hybrideauto’s is meteen een uitstekende. De Ioniq ziet er goed uit, presteert prima en voegt daar een gunstig brandstofverbruik en voldoende binnenruimte aan toe. Kleine kritiekpuntjes zijn de ondersteuning van de voorstoelen en het zicht door de achteruitkijkspiegel.
Hyundai Ioniq First Edition
Topsnelheid: 185 km/u
Acceleratie: 10,8 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik gemiddeld: 1 liter op 19,8 kilometer
CO2-uitstoot: 79 g/km
Aandrijving.
De combinatie van benzinemotor en elektromotor plus een automaat met dubbele koppeling zorgt voor een soepel rijkarakter.
Vormgeving.
Het originele ontwerp onderscheidt de Ioniq van de massa in de middenklasse.
Zicht.
Een speels element in de daklijn is de dubbele achterruit, maar die beperkt wel het zicht door de spiegel.
Stoelen.
De stoelen voor bestuurder en passagier hebben een vrij korte zitting. De rugleuning drukt behoorlijk hard in de onderrug.