Recensie: Fluitsonates De Boismortier
Een cd met zes baroksonates van dezelfde componist kan gemakkelijk leiden tot een zekere verveling met daarbij de gedachte: zes keer hetzelfde. Inderdaad is dat gevaar niet denkbeeldig. Maar in het geval van de Franse componist Joseph Bodin de Boismortier (1685-1755) ligt dat niet aan de componist.
Vooropgesteld: tot in de 19e eeuw was het gebruikelijk dat een componist zijn werk in series van zes of twaalf uitgaf. Losse stukken werden vrijwel nooit uitgegeven. Mozart en vooral Beethoven braken met die gewoonte, omdat met name bij laatstgenoemde de uitgevers vochten om elk nieuw stuk dat hij wel of niet gereed had.
De Boismortier was een tijdgenoot van Bach, maar een groter verschil in stijl is nauwelijks denkbaar. De Fransman maakte vooral prettig in het gehoor liggende muziek die uitmunt in melodische vindingrijkheid. Op twee uitzonderingen na bestaan de sonates opus 91 uit drie korte delen, in tegenstelling tot de gebruikelijke vier. Ook de benaming van de delen is in het Frans en niet in het Italiaans. Daarbij gaat het om louter karakteraanduidingen, zoals ”Gayement” en ”Gracieusement”.
Wat mij het meest aansprak in deze opname was de aanstekelijke opgewektheid van de muziek. Die stemming wordt nog versterkte door het spel van fluitist Wilbert Hazelzet en klavecinist Gerard de Wit. Hazelzet laat zijn traverso voluit klinken, met een rijke, dragende toon, terwijl de begeleidende partij van De Wit veel meer is dan een akkoordvulling. Door middel van fraaie versieringen legt de klavecinist een kleurig klanktapijt onder de fluitpartij. Van mij had het klavecimbel wel iets meer op de voorgrond gemogen – een kwestie van opname, lijkt me.
Joseph Bodin De Boismortier – 6 Flute Sonatas Op. 91 – Wilbert Hazelzet (traverso flute) en Gerard de Wit (harpsichord); Brilliant Classics (95086); € 8,99; www.gerarddewit.nl/webshop
<p>Gayement</p>
<p>Sicilienne</p>
<p>Rondement</p>