Binnenland

Metro wordt ‘ruggengraat’ Amsterdams ov

De metro wordt „de ruggengraat” van het Amsterdamse openbaar vervoer. Als in 2018 de Noord-Zuidlijn gaat rijden, die Amsterdam-Noord met de Zuidas verbindt, wordt hele ov-netwerk in de stad opnieuw ingericht. „Niet eerder in de 116-jarige geschiedenis van GVB veranderden zoveel lijnen van nummer of route”, schrijft directeur Alexandra van Huffelen van vervoerbedrijf GVB in het conceptvervoerplan dat nu bij de Stadsregio ligt.

ANP
13 October 2016 11:37Gewijzigd op 16 November 2020 07:29

Door de komst van de metrolijn gaan bussen en trams op bepaalde trajecten minder vaak rijden. Het gaat dan vooral om de routes waarbij de metro ondergronds gaat. Dit scheelt kosten. Bovendien zijn metro’s „snel en punctueel en kunnen ze veel reizigers op een comfortabele manier vervoeren”, aldus het GVB.

Het vervoersbedrijf waarschuwt dat reizigers in de toekomst vaker moeten overstappen, maar dat de duur van hun reis door de snelle metro’s korter zal zijn. De bussen en trams verdwijnen overigens niet, maar worden op andere plekken in de stad ingezet. Daardoor kunnen bezoekers aan Amsterdam ook makkelijker en sneller naar buurten buiten het centrum reizen, wat noodzakelijk is aangezien de binnenstad steeds drukker wordt.

De Stadsregio beslist eind dit jaar of het vervoerplan kan worden uitgevoerd of dat nog aanpassingen nodig zijn.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer